תקשורת ודעת קהל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1934
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

א. אסכולת "השפעת הנושא העיקרי" מדברת על הדירוג של הנושאים שנמצאים על סדר היום.
כלומר, היכולת של התקשורת להכתיב על מה חשוב יותר לחשוב. ז"א, יכולים להיות כמה נושאים על סדר היום, אך התקשורת באמצעים שונים, מסדרת ומדרגת את הנושאים האלה.
התקשורת משתמשת בשלוש דרכים עיקריות :
א.      בחירה של נושאים מסוימים והתעלמות מנושאים אחרים. בכל עיתון, ומהדורת חדשות העורכים בוחרים באילו נושאים להתעסק. לא ניתן לדבר על כל הנושאים, והתקשורת היא שקובעת מה מבין כל הדברים שישנם בסדר היום, יטופלו באופן רחב יותר. ב.      הבלטה של נושאים מסויימים וסימון הנושאים המרכזיים. כל עורך עיתון קובע מה יהיו הכותרות הראשיות ואיזה כותרות יבואו בעמוד השער. אותו הדבר בכל הקשור לידיעה הפותחת את מהדורות החדשות. ג.       מיון והדגשה של פרטים שונים באירוע. הצופה והמאזין הממוצע אינו יכול לזכור ולנתח נאום של חצי שעה של ראש ממשלה, למשל. לכן הכתבים והפרשנים בתקשורת ממיינים את הנושאים שנאמרו, מנפים מתוכם את הדברים שלדעתם חשובים. כמו כן הם נוטים להדגיש פרטים, כגון – האם הנואם הזיע או נראה לחוץ בזמן הנאום, מדוע הוא כעס, וכו'.
השפעת הקהל על פי התיאוריה היא בכך שאסכולה זו טוענת שתקשורת היא זו שקובעת לציבור מהו הנושא העיקרי שיש לדון בו בתקופה מסויימת. בעקבות בחירה של התקשורת בנושא מסויים, היא תתעסק בו, תסקר אותו ותמקד אותו כך שיהיה בראש הדיון הציבורי. בנוסף, תיאוריה זו טוענת שדיון מסויים בנושא כלשהו גורם לציבור לחשוב שהנושא הזה חשוב ולכן הוא גם דורש טיפול ושיח ציבורי.
כתוצאה מהסיקור התקשורתי של השביתה, נוצר שיח ציבורי בנושא שעלול לגרום ללחץ של הקהל לדון בעניין, מה שישפיע באופן ישיר על אמצעי תקשורת אחרים לדון ולסקר את הנושא גם כן. בכך, נוצר לחץ על ידי התקשורת על הממסד לטפל בנושא העלאת שכר הלימוד (הנושא נתפס כחשוב ודורש טיפול ומענה), ופקידי האוצר נדרשים לתת מענה לסוגייה זו. בסופו של דבר, כשיגיעו הבחירות הקרובות, הטיפול בנושא זה ישפיע על עמדתם של הבוחרים.