עבודה בנושא טיפול בכאב דרך נתיב אפידוראלי

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2197
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

טיפול נגד כאבים דרך נתיב איפודארלי אחת הדרכים של שיכוך כאב מקומי כאשר תרופות הרדמה או משככי כאב מוחדרים דרך קטטר לתוך חלל האפידוראלי.הרדמה מקומית המבוצעת על-ידי החדרת חומר מאלחש לרווח האפידורלי, שהוא המרווח שבין ה-דורה (השיכבה החיצונית הקשה המקיפה את חוט השידרה) לבין המרווח הקשתי (הפנימי יותר), שבו נמצא נוזל המקיף את חוט השידרה. חוט השידרה הוא מרכז עצבים הנמצא בתעלת השידרה, שהיא חלל העובר לאורך חוליות השידרה עד למוח. מטרת הזריקה לשתק את העצבים התחושתיים בחוט השידרה ולא את העצבים המוטוריים, על-מנת לשתק את הכאב.
התרופות הניתנת לצורך שיכוך כאבים בנתיב אפידוראלי יכולות להיות משולבות עם אופיאוידים למינהם ועיקריות מהן:
–                                     lidocaine –                                     Bupivicaine –                                     Ropivicaine –                                     hloroprocaineC –                                     אופיאודים (Morphin ,Fentanyl ,Pethidine) –                                       Clonidine , Ketamine (נדיר) הפעולה היא חודרנית , (נעשת  בצורה סטרילית)  והדקירה שמתבצעת על ידי הרופא מכאיבה למרות הביצוע הרדמה מקומית בעזרת לידוקאין , המטופל עלול להרגיש אי נוחות, נימול בגפיים, דקירות חזקות באיזור הירך או הקרנת כאב לרגליים. בגמר הכנסת המחט למקום המתאים מחדירים במקומה צינורית דקה, כדי לאפשר להוסיף מנות של חומר במשך הטיפול הרפואי כאשר זה ידרש (בערך פעם בשעה). החומר שהוחדר לתוך המירווח האפידורלי מתפשט אט אט וגורם להרדמה של שורשי העצבים. זוהי שיטת ה-single bolus, המתן במנות קטנות. קיימות עוד שתי צורות מתן: האחד הוא מתן מתמשך וממושך, והשני הוא מתן הנשלט על-ידי החולה – patient-controlled analgesia  (PCA).
כמו כל פעולה רפואית חודרנית גם באילחוש האפידורלי עלולים לקרות סיבוכים, ועלולות להיות לו תופעות לוואי:
-2- ·         בחלק קטן של המקרים  קיימת ירידה בלחץ הדם ·         סיבוך נוסף קורה בין  הוא חדירה והזרקת חומר ההרדמה לתוך כלי דם, מה שעלול במקרים נדירים לגרום לתופעות נוירולוגיות של בלבול, טשטוש, ועד להתכווצות כללית ·         עלול להיגרם גם שטף דם לתוך החלל האפידורלי(כאשר מדובר במטופלים עם הפרעות בקרישת הדם) ·         כאבי ראש(ב1% מהמקרים) ·         שיתוק , כאשר עלול להגרם באחוז מאד נמוך מהמקרים (בספרות מתואר מקרה 1 בין 150000 מקרים).
תוכן העיניים הגדרת הטיפול נגד כאב דרך נתיב אפידוראלי –.1
שימוש בנתיב אפידוראלי לשיכוך כאבים -3
 הבדלים ביןהרדמה ספינאלית ואפידורלית .4
יתרונות וחסרונות של הרדמה אפידורלית ..6
תיאור התרופות העיקריות הניתנות בנתיב אפידוראלי 8
מי ייתן את ההסבר ומי יבצע את הפעולה .10 תפקיד של אחות בהכנה של מטופלת  לפני טיפול דרך נתיב אפידוראלי-10 סיכום אודות המכשיר   PCA ..12
ההדרכה/הסבר למטופלת שמביאה חשש בנוגע לטיפול בנתיב אפידוראלי…13
רשימת ביבליוגרפיה .14
**ללא מקורות בגוף הטקסט