התייחסות החברה למגדר בשנות ה-30 בארה"ב על פי המחזה "שעת הילדים" מאת ליליאן הלמן.
מקצוע | קולנוע ותאטרון |
מילות מפתח | ארה"ב, הצגה, ליליאן הלמן, מגדר, מחזה, קולנוע, תאטרון, תיאטרון |
שנת הגשה | 2011 |
מספר מילים | 4207 |
מספר מקורות | 12 |
תקציר העבודה
החוג לאמנות התיאטרון סמינר בנושא התייחסות החברה למגדר בשנות ה-30 בארה"ב על פי המחזה "שעת הילדים" מאת ליליאן הלמן. מגישה:
XXX המגמה לעיצוב שנה שניה לתואר שני 20.8.05
תוכן העניינים
מבוא –
2 פרק א' – ליליאן הלמן ומחזותיה- רקע –
3 פרק ב' –שעת הילדים –משמעויות מגדריות במחזה — 5
פרק ג' – השימוש בסטראוטיפ להעברת המסר של המחזה – 7
פרק ד' – המגדר במחזה – האם הנושא או שמא כלי להעברת מסר אחר? – 9
סיכום –
1 0 ביבליוגרפיה —
1 1
נספחים —
1 2
מטרתה של עבודה זו היא להביא לתודעתנו את התייחסות החברה למגדר בארה"ב של שנות ה-30, כפי שבאה לידי ביטוי דרך המחזה שעת הילדים מאת ליליאן הלמן וגירסותיו הקולנועיות. למראית עין, הנושא המגדרי הינו הנושא המרכזי והחדשני במחזה. אך עם הקריאה בחומרים נוכחתי לדעת כי לטענתה של המחזאית ליליאן הלמן, אין הוא הנושא העיקרי של המחזה. את המסר ה"אמיתי" של המחזה לטענתה, מצאתי בראיונות עמה ואתייחס אל גירסתה זו במהלך העבודה.
בעבודה אתייחס גם לגירסה הקולנועית הראשונה של המחזה, These Three, בה הושמט לחלוטין כל הנושא המגדרי על ידי הלמן עצמה, שכתבה את התסריט. עובדה זו מעניינת לכשעצמה ועדיין לא החלטתי האם היא מחזקת את טענתה של הלמן אודות הנושא המרכזי של המחזה, או שמא היא נובעת משמרנות תקופתית וממה שאנו קוראים לו בימינו "תרבות הרייטינג"… כפי שכבר ציינתי, בעבודה זו אעסוק בגירסותיו השונים של המחזה ובתרומתם להבנת הנושא המגדרי באותה התקופה, דרך דיון מקיף סביב משמעות השימוש בסטראוטיפים החברתיים שנוצרים, באופן בלתי נמנע, במחזה וסביב הנושאים הנלווים לו.
לא קל היה להימנע מכניסה לדיון בסטראוטיפ ובמשמעותו במחזה. השתדלתי לא לגלוש למעוזות הפסיכלוגיה יתר על המידה, אם כי נעזרתי בה.