ניתוח פרץ האינתיפאה דרך תיאוריות יחב"ל- הריאליזם והמרקסיזם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3560
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

פרוץ האינתיפאדה הראשונה בראי הריאליזם והמרקסיזם ינואר 2007
תוכן עניינים
מבוא –
3.
רקע
היסטורי -…
4.
פרק א'- הצגת התיאוריות -.
5-8.
פרק ב'- פרוץ האינתיפאדה בראי הריאליזם והמרקסיזם — 9-11.
דיון ומסקנות —
12-14.
סיכום –
15.
הערות …
17.
ביבליוגרפיה —
18.
מבוא
בעבודה זו, אבחן את הסיבות לפרוץ האינתיפאדה (התעוררות) הראשונה דרך עיני הגישה הריאליסטית והגישה המרקסיסטית ביחסים בין לאומיים. המקרה האמפירי של האינתיפאדה הראשונה ינותח תחת  בחינת הסיבות לפרוץ סכסוכים בין מדינות לשחקנים שאינם מדינתיים.
סכסוך זה מהווה כיום מוקד עניין ברחבי העולם. הן אנשי תקשורת, הן אקדמאים והן ראשי מדינות דנים בו ובוחנים קונפליקט זה מכל פן אפשרי. הקונפליקט משמש במקרה שלנו, קרקע
לבחינת תיאוריות שונות ולעיתים מנוגדות בתחום היחסים הבין לאומיים עקב ריבוי המשתנים בו.דת, פוליטיקה, היסטוריה ואישים נכללים בקונפליקט זה, ובשלב זה אין פתרון נראה לעין. הקונפליקט ממשיך להעמיק ומעגל הנפגעים מתרחב, מה שמחייב את מקבלי ההחלטות לפעול ביתר שאת למציאת פיתרון.
באמצעות התיאוריה הריאליסטית אנסה להסביר כיצד מדינות כשחקנים בזירה הבין לאומית, והמאבק להשגת עצמה היוו גורמים לפרוץ ההתנגדות הפלשתינית.התיאוריה המרקסיסטית תדון במצב הכלכלי והמעמדי בשטחים בשנים אשר קדמו לאינתיפאדה, כסיבה אופציונאלית לפריצתה.
בנוסף, הגישות ידונו  במקומה של הלאומיות בהתקוממות.
בחלק הראשון של העבודה אסביר בקצרה את עיקרי שתי התיאוריות, ההוגים אשר פיתחו אותן ואת הביקורות על גישות אלו. בהמשך איעזר בעובדות ובנתונים מתוך האינתיפאדה הראשונה ככלי עזר להבנת הריאליזם והמרקסיזם. יש לציין כי נעשה שימוש במקורות מגוונים ככל הניתן. הן של כותבים ערבים, הן יהודים והן אנשי אקדמיה אשר אינם מהווים, כביכול, צד בסכסוך. בנוסף, ניסיתי להיעזר במקורות אשר נכתבו בסמוך למאורעות חשובים בסכסוך הישראלי- פלשתיני, כדוגמת מלחמת 1967, והן במקורות אשר נכתבו ונערכו לאחר תחילת המאבק. המסקנה העיקרית שעלתה מהעבודה היא כי ניתן לנתח את פרוץ האינתיפאדה במספר אפנים ועל פי מספר גישות, לעיתים מנוגדות, כאשר עיקר העניין הוא שילוב גישות ופתיחת עדשה , וזאת עקב ריבוי המשתנים בקונפליקט הנדון.
 נקודה אשר הייתי מבקש להוסיף היא כי מאחר ונושא זה קרוב ללב הישראלים, לי, ככל אדם דעות ומחשבות בנושא. עובדה זו פוגמת ביכולת בחינת הנושא האובייקטיבית, מה שעלול לפגוע בטיב העבודה. לפיכך, לאור נושא טעון זה, השתדלתי לבחור במושגים ובהגדרות אשר יהיו ניטראליים ככל הניתן.