קורס יחסים בינלאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3659

תקציר העבודה

תשובות לממ"ן מס' 13
קורס יחסים בינלאומיים תשובה לשאלה מס' 1 :
"גלובליזציה " הנה תהליך מקיף גלובלי בעקרו  המייצג התרחבות של קשרים פוליטיים , תרבותיים, וכלכליים בין מדינות, חברות ויחידים באופן היוצר שילוב  אוו תלות של כלכלות, תרבויות ותנועות פוליטיות  בכול העולם. קיימת הסכמה כי ב- 20 שנים האחרונות חל בעולם שינוי דרסטי- כניסה לעידן חדש. המשטרים היום מאופיינים ב- לבעלי ההון יותר כוח, המדינה חלשה יותר, מעצמה אחת דומיננטית מבחינה צבאית, התרבות ממוסחרת יותר. שינויים אלו נקראים גלובליזציה.
מושג זה כולל הגדרות שונות לפי חוקרים שונים. רוב הסוציולוגים טוענים כי העולם לא נהפך להיות אחיד יותר אלא- פונ' יאמרו שהעולם יותר פלורליסטי, וביקורתיים יאמרו שהעולם מקוטב יותר. המושג גלובליזציה הוא די מוסכם ומשותף, גם עבור מי שחושב שהשינויים אינם לטובה. תהליך זה קונטרוברסלי מעצם השפעתו מרחיקת הלכת וארוכת הטווח על מדינות ועד רמת הפרט.
שאלות מרכזיות מהן מתפתחות הגישות השונות:
1.מה גרם לגלובליזציה. א. התפתחות טכנולוגית- לווינים, מחשבים וכו'. ב. סיום המלחמה הקרה והפיכת ארה"ב למעצמה הצבאית היחידה בעולם ובשל כך מעבר סחורות רעיונות ואנשים. העיקרון הוא שאם הסיבה היא טכנולוגית, לא ניתן לעצור את תהליך הגלובליזציה אך אם הסיבה היא ארה"ב כן ניתן.
2 . האם ארה"ב והמערב מנסים לקדם משטר ליברלי-דמוקרטי? א. לא, מדובר בניצול הפריפריה. הגישה הרדיקאלית השמאלית צמחה מוך טענה זו- התחזקות השליטה הצבאית של ארה"ב אסון לעולם. הדגש הוא על ניצול קפיטליסטי אקולוגי והם אינם מאמינים בגורם הטכנולוגיה. …