עבודת סיום קורס - סיינטולוגיה והעידן החדש-ניתוח תופעת ה"עידן החדש" והכת הסיינטולוגית בעידן התקשורת המודרנית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2296
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

סיינטולוגיה והעידן החדש- ניתוח תופעת ה"עידן החדש" והכת הסיינטולוגית בעידן התקשורת המודרנית קורס: עידן חדש – תקשורת ורוחניות ממוסחרת           סמסטר ב'             תש"ע "תרבות ללא אי-שפיות, ללא פושעים וללא מלחמה, שבה בעלי היכולת יכולים לשגשג ולאנשים הגונים יכולות להיות זכויות, ושבה האדם חופשי לצמוח לעבר פסגות גבוהות יותר. אלו הם יעדי הסיינטולוגיה" (ל. ר. האברד) ציטוט זה מופיע באתר הבית של "המרכז לסיינטולוגיה ודיאנטיקה בישראל".  רון האברד נולד ב- 1911 בנברסקה שבארה"ב, הוא היה פילוסוף וסופר אמריקני שייסד את תורת הסיינטולוגיה. תורה זו היא בעצם שיטת טיפול וריפוי של נשמת האדם (אתר הבית).
בנוסף לפי האתר, מיליוני בני אדם, בכל העולם מאמינים ומשתייכים ל"דת" הסיינטולוגיה, הפתוחה לכל אדם המבקש שיפור רוחני.             אך פה גם טמונה הבעיה שבה ארצה לעסוק.
אם תנועה מגדירה את עצמה כדת אין זה הופך אותה לדת רשמית. כך דו"ח הועדה הבין-משרדית לבדיקת נושא הכתות בישראל (גלזר-תעסה, 1987) מגדיר את הסיינטולוגיה ככת ולא כדת. הגבול הדק הזה בין דת לכת אומר כל כך הרבה, בעיקר על התנועה הסיינטולוגיה עצמה אך גם על העידן בו אנו חיים, העידן של רוחניות ממוסחרת, העידן החדש.             למעשה, בעבודתי זו אני מעלה השערה שתנועת הסיינטולוגיה אמנם מגדירה עצמה כדת, פועלת למעשה ככת, אך מנצלת ומשתמשת במאפיינים של תנועות רוחניות הנחשבות כ"עידן חדש" (אותו מושג חמקמק שננסה להבהיר אותו בהמשך). אם צריך לנסח השערה זו כבעיה מחקרית אז אשאל: כיצד כת הסיינטולוגיה משתמשת במאפיינים של עידן חדש כדי לגייס מאמינים?. תחילה אנסה להסביר מהי כת ומה ההבדל בינה לבין דת, מהו העידן החדש ומאפייניו ואיך האינטרנט כמדיה דומיננטית בחברה שלנו משתלבת בין שלל המושגים הללו. כדי לענות על שאלת המחקר אשתמש באתר הבית של המרכז לסיינטולוגיה בישראל כמקרה בוחן ואנסה לנתח את תוכנו ולאמת את (או לא) את השערתי – איזו מסכה עוטה על עצמה הסיינטולוגיה, של דת, כת או תנועת עידן חדש?