אלימות שוטרים כתוצר לוואי של אלימות קבוצתית

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2007
מספר מילים 9139
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

מבוא:
  המשטרה הינו גוף האכיפה העיקרי במדינה דמוקרטית מתוקנת, כאשר אחד מייעודיה המרכזיים הוא שמירה על זכויות האזרח ולשם כך מוסמכת היא על ידי החוק להשתמש במידת כוח סביר. מאחר ויחד עם זאת, החוק מאציל בידיה את הסמכות לפגוע בזכויות אלה הניצול לרעה בסמכות זו הפך למחדל של ממש, על אחת כמה וכמה כאשר לא מדובר במקרים בודדים אלא בתופעה ארגונית שזכתה לכינוי "תופעת אלימות השוטרים". בכניסתנו אל המאה ה-21, תופעה זו חודרת עמוק לתודעה הציבורית, ניתן גם להניח עקב פרסום רב יותר של מקרי אלימות מצד השוטרים, בהשאירה חותם על ראי האתיקה של מנגנון הפיקוח והאכיפה של מדינת ישראל.
משטרת ישראל ניצבת חסרת אונים אל מול  התפשטותה של התופעה ובעיני החברה, ספק כבר, אם המשטרה נתפסת כשומרת חוק ומגנה על זכויות האזרח, האפשרות הסבירה יותר כעת, בהתחשב בסטטיסטיקה, היא משטרת ישראל- עוברת על החוק  (אמיר, 1998; משטרת ישראל, המטה הארצי, קצין חינוך ראשי, 1986).
            התופעה על צורותיה, ידועה כבר שנים רבות כליקוי מערכתי חמור שיש לעקוב אחר מימדיו, דפוסיו והגורמים לו, על מנת לעקרו מהשורש, ולמרות שאין הממצאים מצביעים על גורמים ספציפיים או דפוסים והסברים ברורים, מניחים חוקרים רבים כי יש לחקרה מנקודת מבט סוציולוגית, בהקשר הקבוצתי. על כן, מטרת עבודה זו היא לבחון את השפעת קבוצת העבודה על זהותם והתנהגותם של חבריה השוטרים, כאשר ההשערה היא כי התנהגותם האלימה של הבודדים היא תוצר לוואי של השתייכותם הקבוצתית. לשם כך, תוצגנה תחילה הגדרותיהם של המושגים הבסיסיים קבוצה ואלימות, תוך סקירה תיאורטית של הקשר הבלתי נמנע בין השניים כבעלי השפעה על התנהגות הפרט. בהמשך, תיבחן סוגיית אותו כוח סביר בו רשאי השוטר להשתמש במסגרת עבודתו, לפי המפורט בחוק ובקוד האתי המשטרתי, תוך התייחסות להגדרות ולהבחנות מרכזיות. סקירת הגורמים והמצבים הטיפוסיים השכיחים של התופעה, תוצג בדיון רחב כחלק מההקשר הקבוצתי של תרבות השוטרים, שמבנה את השימוש באלימות כחלק מהקוד ההתנהגותי הנורמטיבי הנהוג בשורותיה.
לבסוף יוצגו מספר תיאוריות קרימינולוגיות, אשר מנסות להסביר את העבריינות כתוצר של יחסי הפרט עם האחרים המשמעותיים בסביבתו, בהתחשב בהנחה כי השוטרים בקבוצת העבודה מהווים למעשה אחרים משמעותיים בעלי כוח השפעה על זהותו של היחיד, כך שיזנח את כללי החברה הרחבה ויאמץ את כללי התנהגותם כנורמה מחייבת, לעיתים, להצלחת מילוי משימת השיטור (אמיר, 1998).
תוכן העניינים:
מבוא 1
1 .   הגדרת המושגים קבוצה, אלימות ואלימות קבוצתית ..2
          1.1. קבוצה מהי? -2
          1.2. הגדרת מושג האלימות -4
          1.3. תיאוריות הדנות באלימות קבוצתית 6
2 .   הצגת תופעת אלימות השוטרים ..8
         2.1.  תפקידי משטרת ישראל על פי חוק ולפי הקוד האתי –8
         2.2.
הגדרות והבחנות –..10          2.3. הגורמים לתופעת אלימות השוטרים כחלק מתרבות המשטרה -…12
         2.4.
מצבים טיפוסיי ודפוסי שיטור -…15
3 .   תיאוריות קרימינולוגיות ואלימות השוטרים –..18
סיכום –.21
ביבליוגרפיה …22