כת החשישים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4494
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
מבוא 1
רקע היסטורי להיווצרות הכת –2
ייסוד כת החשישים, עיקרי מצעה ונפילתה -..5
דיון במקור שם הכת והמיתוס סביבו 9
סיכום –…15
ביבליוגרפיה -16
מבוא:
"אף אחד מאלה שנכנסים לגן-עדן אינו שואף לחזור לעולם, גם אם הוא יקבל הכל בעולם, מלבד לוחם הג'יהאד, אשר שואף לחזור לעולם עשר פעמים כדי שיהיה שהיד בכל פעם, בגלל הכבוד שהוא מקבל." הביטוי Assassins, אשר משמש בלשונות אירופה לשם נרדף לרוצחים פוליטיים או שכירי חרב צמאי בצע כסף, הוא שמה של הכת האלימה הרשמית הראשונה בתולדות האסלאם. החשישים, אשר השתייכו לזרם הניזארי של פלג השיעה האיסמאעילית, ופעלו באזור פרס וסוריה, הילכו אימים על העולם המוסלמי והאירופאי בין השנים 1275 – 1090. הכת, אשר הנהיגה תורה של מעשי טרור ורצח על מנת להיפטר מיריבים בזירה הפוליטית והדתית, הצדיקה מעשיה ברצונה לטהר את דת האסלאם ולקיים את מצוותיה. ההיסטוריה המוסלמית המתוארכת מתארת את עלייתה ונפילתה של הכת, תוך ציון שנים, שמות ומקומות, אך הרב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לעילת השתמרות השם ומשמעותו.
על כן, עבודה זו תעסוק במיתוס העשיר שצמח סביב שם הכת, תוך דיון בפרשנויות השונות שהועלו, על ידי חוקרים והיסטוריונים שונים, במרוצת השנים. המיתוס, שמתבסס על עובדות היסטוריות, אך מאדיר אותן במעין הילת קדושה, התנפץ ברגע שהחלו לחקור אותו ואז נוצר הצורך במתן הסברים חילופיים, תוך התבוננות מעמיקה אל ההיסטוריה. אם כן, בפרק הראשון אפרוס את הרקע
ההיסטורי של דת האסלאם, ובפיתולי המשברים, הפיצולים והפלגים, אניח את הבסיס והנסיבות לייסוד רעיון הכת. מצעה של התורה הניזארית, תוך התמקדות בעיקר פועלה, בעקרונות המנחים שלה ובהתפתחות שיטת ההתנקשות המיתולוגית, יוצגו בפרק השני. הפרק השלישי יכלול דיון במקור שם הכת, תוך ניפוץ המיתוס אודות החשיש, שכביכול צרכו הלוחמים לפני ביצוע ההתנקשויות, ותינתן סקירה של הצעות חלופיות בולטות לפשר השם.
                                                                                                                                       קריאה פורה ומהנה!