חינוך המין האנושי - על מארו של ליסינג , 7 עמ' , 2500 מילים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2495

תקציר העבודה

תקציר ממן 12
שאלה 1 –   א. איזה שלבים בחינוך האדם מונה לסינג במסה "על חינוך המין האנושי" ?
ב. האם רעיונותיו של לסינג לגבי מקומן של ההתגלות והתבונה בחינוך המין האנושי היו קוסמופוליטים או לאומיים? ג. כיצד רעיונות של ההשכלה שירתו את הרעיון הלאומי בגרמניה ? תשובה:      א.  השלבים בחינוך : א.      חינוך בגיל הילדות חינוך בגיל הילדות מאופיין ע"י שכר ועונש גשמיים ומוחשים, כך ניתן ללמד ביסודיות , צעדים איטיים אבל בטוחים . בתחילה יש לחנך לצייתנות. תחילה יש ללמד לפי כישרונו של הל הילד לקלוט ולהבין, ואין לחושפו למידע בלתי מובן, אין להעמיס מידע שיכול לגרום לחסימת הילד מהרצון לדעת עוד.
בתחילת ימי הילדות יש להלביש רעיונות מופשטים בסיפורים גשמיים ומוחשיים, אלגוריות ומשלים. ב.      גיל הילדות המתקדם – חינוך בגיל הנערות בהמשך יש להוסיף הבנה ויידע לילד, עפ"י יכולתו הבוגרת יותר לקלוט. כדי שהוא יתחיל להרהר במחשבות חדשות, וע"י כך יבוא להכרות חדשות. בנוסף הילד ייצא מד' אמותיו, יפגוש בעלי יידע והבנה אחרים ועדיפים ממנו, ואז הוא ידרוש בעצמו לדעת ידיעות חדשות. בגיל זה חובה לפתח את הרצון להכיר ולדעת עוד עניינים חדשים. וכן, יש לערוך תרגילי הכנה שיעוררו חיפוש אודות חידושים, יעודדו את יצר הסקרנות לחיפוש אחר שלמות עתידית. בגיל המתקדם הילד ייחשף לסגנון פשוט שיש בו ריבוי של משמעויות ויכולת לפירושים שונים ויצירתיים. ובהמשך יש להתקדם בעוד פירושים ודקדוקים. אולם הישארות עם אותם טקסטים גורמות לריבוי פירושים ודקדוקים, שכבר חורגים והורגים את הכוונה היסודית. ולכן יש חובה להוציא את הספר מיד הילד שמיצה אותו עד תומו. כאשר מבחינים שהילד התפתח, ועימו התשוקה להיות חופשי ומכובד. אזי זהו בעצם השלב השני, בו עוברים מיחסים של שכר ועונש – ברמת הפיתוי של ממתקים לילד קטן – למדרגת נער הרוצה בחופש, באושר, כבוד ומוסר. ג.       חינוך בזמן הבגרות