הקלסיציזם של ויימאר , 6 עמ' , 2350 מילים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2350

תקציר העבודה

תקציר ממ"ן 14
שאלה 1 – מה מאפיין את הקלסיציזם של ויימאר ? מהי משמעות של המושג "קלסיציזם" ביחס לסגנון היצירה של גתה ושילר?
מדוע נתפסה "מורשת ויימאר" כיסוד של המפעל הלאומי גרמני ?
א. המאפיין את הקלסיציזם של ויימאר :
קלסיציזם – הוא תפיסת עולם בספרות ובאמנות של הזמן החדש, הרואה בתרבותן של יוון ורומא הקדומות מופת, שיש לחקותו בתור שיא הישגיה של תרבות המערב. קלסיציזם הוא זרם תרבותי וספרותי בגרמניה המתהווה בשנים 1770 – 1830, בו מבוטא איזון בין אינדיבידואליזם יחד עם חוש הסדר והמידות הראויות הטבעיות. יש בו הרמוניה ושליטה, סדר מאופק ומאוזן בין העולם הטבעי לבין כוחות הנפש הפורצים.
האיזון וההרמוניה משתקפים באומנות האסתטית. גתה העריך היטב את כוחות הטבע והזדהה עם הגדולים הקדמונים. לדעתו, הטבע אינו מנוגד להופעות התרבות. והוא שאף להתמזג עם התורה האסטטית הגבוהה ועם האומנות הקלאסית. קלסיציזם – מתחבר אל הקלאסיקה, שהיא הקטגוריה הערכית של מוסר וערכים עפ"י התרבות הגרמנית. יש בו ממין הדיאלקטיקה הספרותית, המתח שבין אידיאלים ורעיונות כללים לבין מציאות החיים הדורשת פשרות ואיזונים בין חלקי החברה והבדלי המעמדות שעדיין קיימים. בנוסף, הוא זרם קלאסי השואף לצאת מתחומי הצמצום הלאומי ודרכי ביטוי מקומיים ולפרוץ אל האוניברסאליות. יש בו שאיפה ליופי מושלם (כמוסבר אצל יוהן יואכים וינקלמאן (1717- 1768), והתלהבות שוקקת ע"י המשורר הלדרלין.
הזרם של הקלסיציזם נוטה יותר אל ערכי המוסר מאשר אל הרגשות, והוא מאופיין באיפוק צלילות ואיזון. ב. המשמעות של המושג "קלסיציזם" ביחס לסגנון היצירה של גתה ושילר :
הקלסיציזם אצל גתה ושילר מושתת על הקלאסיקה של העולם הישן, המיוצג ע"י יוון. יש בו ממין התרבות הכללית, תרבות אוניברסאלית, תרבות אסתטית מגמה הרמונית של הכול, הרמוניה בין גוף לרוח, וגם מתן משמעות פוליטית ואסתטית חברתית