יחסו של פאולוס לתורה , 4534 מילים , 10 עמודים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4289
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר ממן 14
–   ממ"ן 14     קורס – הנצרות קדומה טבת תשס"ט  .01.09
יחסו של פאולוס לתורה מבוא גיימס ד' ג' דהן טוען כי – פאולוס לא רצה לבטל את התורה אלא רק להרחיבה. ד' דיוויס נוקט כי פאולוס לא ביטל את הברית הישנה אלא רק חשף בה משמעות ואופי חדשים. במאמר שלפנינו נעמוד על הביסוס של מחקריהם, ונבדוק אם דבריהם עומדים בביקורת המקורות. עם צליבת ישו נפתחה לה תקופה חדשה – האפוסטולית המשתרעת ממות ישו 33 – עד למאסרו של פאולוס בשנת 64
לסה"נ, בה השליחים תלמידי ישו הפיצו את הבשורה הכנסייתית לעם ישראל ולשאר הנוכריים. ימים אלו מתוארים הן בספר "מעשי השליחים" והן באיגרות השליחים. מתוכם אנו למדים על חייו של פאולוס ועל פעילותו. דמותו והגותו של פאולוס עומדים במבחן המחקר בו יש לברר אם פאולוס חידש והמציא דת חדשה, במנותק מן היהדות, – את ה"נצרות", מתוך הפניית עורף לתורה הישנה, שסיימה את תפקידה עם בואו של ישו ובשורתו או שפאולוס משיך להיות יהודי נאמן, הרואה בתורה את הבסיס, בה יש ליהודים להמשיך ולדבוק, ויחד עם כך יש להרחיב את פירושיה, כך שעם בואו של ישו ובשורתו יש להביא את אור התורה גם לגויים, לנוכרים, מבלי לדרוש מהם את קבלת המצוות המעשיות, שמעולם לא היו מיועדות לגויים אלא רק ליהודים. שתי גישות אלו נשענות על הכתובים ועל הפרשנויות השונות שייסקרו להלן במאמר זה, בו נדון אם הספק נישאר בעינו או שמא יש כיוון ברור הנוטה דווקא לאחת מן הדעות שבמחקר.  פאולוס – עפ"י מעשי השליחים ספר מעשה השליחים, נכתב ע"י לוקס הרופא, או ע"י מישהו אחר שחי יותר מאוחר. כותב הספר משתדל לפשר, לאחד ולגשר בין פועלו של פטרוס – שמעון כיפא, גדול שנים עשר התלמידים אשר לישו, לבין פועלו של פאולוס – שאול התרסי, מפיץ הנצרות לגויים. פטרוס הוא בעל "התזה" – הבשורה לכת היהודית הנוצרית, ואילו פאולוס הוא בעל "האנטי תזה" – פונה אל הגויים הנוכרים (לדעתו של החוקר פרדיננד).
בספר "מעשי השליחים" מציגים את פאולוס כיהודי נאמן למורשת היהודית, למקדש ולתורה. בראשית ימיו שאול היה תלמידו של רבי גמליאל, פרושי קנאי אשר דווקא רדף את היהודים שנטו לנצרות כמסופר ב"מעשי השליחים", פרק ח', 3) – וְשָׁאוּל עָשָׂה שַׁמּוֹת בַּקְּהִלָּה; הוּא עָבַר מִבַּיִת לְבַיִת וְגָרַר גְּבָרִים וְנָשִׁים וְהִסְגִּירָם לַכֶּלֶא… , וכן במַעֲשֵׂי הַשְּׁלִיחִים פֶּרֶק ט – שָׁאוּל עוֹדֶנּוּ מֵפִיחַ אִיּוּמִים וָרֶצַח נֶגֶד תַּלְמִידֵי הָאָדוֹן. המהפך בחייו התחולל לפי המסופר במעשי השליחים פרק ט' – בעת שֶׁהָלַךְ וְהִתְקָרֵב לְדַמֶּשֶׂק, פִּתְאוֹם נָגַהּ סְבִיבוֹ אוֹר מִן הַשָּׁמַיִם. … וְשָׁמַע קוֹל אוֹמֵר אֵלָיו:
"שָׁאוּל, שָׁאוּל, לָמָּה תִּרְדְּפֵנִי?" – ישו מתגלה אליו ומצווהו 15- אָמַר לוֹ הָאָדוֹן: "לֵךְ, כִּי כְּלִי נִבְחָר הוּא לִי לָשֵׂאת אֶת שְׁמִי לִפְנֵי גּוֹיִם וּמְלָכִים וְלִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".