חירויות הפרט - - ציון: 100

תקציר העבודה

שאלות המטלה שאלה 1     (
5 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 4
כיצד יתכן שהבסיס העיקרי לפוליטיקה האמריקנית – המפלגות, לא מופיע בחוקה?
ענו על שאלה זו תוך התייחסות להיבטים הבאים:
א.         נסיבות היווצרותן של המפלגות.
ב.         הגורמים שהשפיעו על יציבותן ועל המשכיותה של המערכת הפוליטית.
ג.          הקשר המשוער שבין המפלגות לחוקה (רמז: עיינו בעמוד 187 וחישבו: מדוע רק שתי מפלגות באות לידי ביטוי בפוליטיקה האמריקנית, ואילו ניסיונות האחרות עולים בתוהו?) שאלה 2     (35 נקודות) חומר הקריאה:
פרק 4
א.      על אילו מסורת פרשנית (אירופית) נשענת תזת בירד?
ב.       מהו הטיעון המרכזי של תיזת בירד? מהו החידוש שבשימוש בה להבנת תולדות ארה"ב?
ג.        מקובל לציין כי "תזת בירד הכתה בתדהמה את הציבור האמריקני".  מדוע? חוו דעתכם.
ד.       בספר הלימוד מופיעות כמה ביקורות על התזה: מה הן ביקורות אלו ולאילו סוגי ביקורת שייכת כל אחת מהן. הציגו והסבירו.
שאלה 3     (30 נקודות) חומר הקריאה:
אברהם לינקולן, "שדר מיוחד לקונגרס" (עמ' 247) ריצ'רד ניקסון, "שדר מיוחד לקונגרס" (עמ' 242) אילו פרשנויות שונות לתיקון ה-14, העניק בית המשפט העליון בפסקי הדין הבאים המוזכרים בפרק?
א.      כיצד נתפס האיחוד הפדראלי על ידי לינקולן וניקסון?
ב.      הציגו את הנימוקים הפרטיקולריסטים והנגטיביסטיים בהם עושה ניקסון שימוש והעמידו אותם מול נימוקיו הצנטרליסטים של לינקולן.
ג.        שערו, מה היו אומרים ג'פרסון והמילטון על נאומים אלו?
שאלה 4     (20 נקודות) חומר הקריאה:
מצע "מפלגת זכויות המדינות" (עמ' 230) תומס ג'פרסון, "החלטות קנטקי" (עמ' 214) מה עלה בגורלו של הפירוש הפרטיקולריסטי לחוקה במאה ה-20? נתחו את מצע "מפלגת זכויות המדינות" תוך השוואה להחלטות ווירג'יניה וקנטקי. מהם קווי הרציפות והשינוי מבחינת התפיסה הפרטיקולריסטית העומדת בבסיס מסמכים אלו?
1
בתחילת ההיסטוריה של ארצות הברית מאז הכרזתה ב-4 ביולי 1776, לא היו המפלגות חלק מהמפה הפוליטית בארצות הברית. הנשיא הראשון , ג'ורג' וושינגטון שכיהן משנת 1789 ועד 1797
לא היה משוייך לאף מפלגה למעשה. לפיכך שהחוקה האמריקאית שנכנסה לתוקף בשנת 1789
קדמה להקמתן של המפלגות ולכן הגיוני שאין להן איזכור בה. עם זאת נראה שעוד בימי ועידת החוקה היו חילוקי דעות בין הפוליטיקאים הבכירים בארצות הברית בכל הנוגע להשקפות צנטרליסטיות להשקפות פרטיקולריסטיות. הפילוג דה פקטו בפוליטיקה האמריקאית נוצר בתקופת כהונתו של וושינגטון כאשר שר האוצר, אלכסנדר המילטון התעמת עם שר החוץ, תומס ג'פרסון, בנוגע להקמת בנק פדרלי – תוכנית שהותוותה ע"י המילטון כפי שמקובל בכל מדינה ומדינה אולם עורר את התנגדותו של ג'פרסון שטען כי המילטון מפרש את החוקה בפרשנות מרחיבה ומעניק סמכויות לממשלה הפדרליסטית שלא אמורים להיות בידיה ושעלול לגרום-