חירויות הפרט - - ציון: 100

תקציר העבודה

שאלות המטלה שאלה
1      (
5 נקודות) חומר הקריאה:
מרטין לותר קינג, "יש לי חלום" (מקורות להורדה באתר הקורס) http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm http://youtube.com/watch?v=PbUtL_0vAJk א.      מדוע משתמש קינג בנאומו בשתי מסורות:
המסורת הדמוקרטית והמסורת הדתית? הדגימו והסבירו את בחירתו.
ב.      מדוע משתמש קינג בתיאורים ראייתיים ושמיעתיים בנאומו? כיצד הם משרתים את העברת המסר שלו? הדגימו והסבירו.
ג.        העריכו, מדוע הפך נאום זה לכל כך מפורסם ונאום מופת בתולדות ארה"ב ובעולם?
שאלה
2      (
5 נקודות) איזה פירוש ניתן לעיקרון השמירה על חירויות הפרט על-ידי אנשי ה"דרוויניזם החברתי" מחד, ואנשי התנועה הפרוגרסיבית מאידך? איזה פירוש קרוב יותר לעמדותיו של ג'פרסון? נמקו תשובתכם.
שאלה
3      (
5 נקודות) חומר הקריאה:
נאום ההשבעה הראשון של פ"ד רוזוולט (מקורות להורדה באתר הקורס).
http://www.americanrhetoric.com/speeches/fdrfirstinaugural.htm http://youtube.com/watch?v=Lm3Bntsp2ck&feature=player_embedded פרק 9
א.      באיזו דרך רטורית בחר רוזוולט בנאומו להתמודד עם המצב הקשה אליו נקלעה ארה"ב? על מה הא מתעכב ובמה הוא מטפל בנאומו?
ב.      איזה קשר יש בין תפיסות התנועה הפרוגרסיבית וההצעות של רוזוולט בנאום?
ג.        נסו לשער, מה היה אומר ג'פרסון על מדיניות הניו-דיל?
שאלה
4      (
5 נקודות) בהתייחס לשלושת הנושאים הבאים:
* היחס לציבור היפני האמריקני בשנות מלחמת העולם השנייה * מאבקן של הנשים לשוויון זכויות * השתקת קולם של האינדיאנים בארה"ב בחרו באחד מהם, נסחו שאלת מחקר ספציפית, והציגו ראשי פרקים משוערים לעבודה. הוסיפו רשימה ביבליוגרפית ראשונית ובה:
·         שני פסקי דין הרלוונטיים לנושא ·         שני אתרים העוסקים בנושא ·         מאמר הרלוונטי לנושא ·         ספר הרלווטי לנושא את המאמרים והספרים תוכלו למצוא דרך אתר ספריית האו"פ, את פסקי הדין והאתרים דרך האינטרנט.
1א בנאומו המפורסם משתמש מרטין לותר קינג כאמור במסורות דמוקרטיות ובמסורות דתיות-נוצריות. ראשית המסורת הנוצרית: קינג חוזר ומדגיש את המושג "all of God's children" ("כל ילדי האל") ומושג זה מדגיש את אי-ההבדל בין סוגים שונים של בני אדם, כאשר למעשה כל בני האדם הינם שווים בעיניו של האל. כמו כן קינג מצטט פסוקים מנביאי הברית הישנה: "כָּל-גֶּיא, יִנָּשֵׂא, וְכָל-הַר וְגִבְעָה, יִשְׁפָּלוּ; וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה. וְנִגְלָה, כְּבוֹד ה' וְרָאוּ כָל-בָּשָׂר יַחְדָּו" מתוך כתבי הנביא ישעיהו אשר אהוב מאוד ע"י הקהל הנוצרי בשל נבואותיו אודות אחרית הימים בהם תבוא הישועה, וכן הוא מצטט את הפסוק "יִגַּל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל-