עבודה מספר 2 ביסודות השיווק למנהל עסקים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1731

תקציר העבודה

יסודות השיווק, סמסטר א', תשע"א תרגיל מס':             2
מועד הגשה:                  31/12/10, מדור עבודות הדפסה על דפי A4, גודל אות 14, כותרת 16,רווח בין שורות 1.5         ניתן לבצע את העבודה בזוגות, לציין שם מלא ות.ז העבודה קיבלה ציון 90.
ענה/י על השאלות הבאות:
שאלה 1  (20 נק') היקף המכירות בשוק שירותי טכנולוגיות המידע (טכנולוגיות עסקיות, כגון מערכות לניהול קשרי לקוחות – CRM, מערכות לניהול תובנה עסקית – BI ומערכות לניהול משאבי הארגון – ERP) בישראל, מוערך בהיקף של 15 מיליארד שקלים לשנה. שיעור צמיחת השוק הממוצעת ב –
3 שנים האחרונות נע בסביבות 6%  לשנה.
שוק זה נשלט באמצעות חמש חברות מרכזיות  ועוד עשרות חברות קטנות ובינוניות.
להלן רשימת החברות המובילות והיקפי הפעילות העסקית המוערכים לשנת 2009; חברת One1"  טכנולוגיות", עם היקף מכירות מוערך בשיעור של  כ – 0.7 מיליארד שקלים בשנה.
חברת "מלם-תים", עם היקף מכירות מוערך בשיעור של כ – 1.1 מיליארד שקלים בשנה.
חברת "נס ישראל", עם היקף מכירות מוערך בשיעור של כ – 0.8 מיליארד שקלים בשנה.
חברת "מטריקס", עם היקף מכירות מוערך בשיעור של כ – 1.2 מיליארד שקלים בשנה.
חברת "טלדור", עם היקף מכירות מוערך בשיעור של כ – 0.6 מיליארד שקלים בשנה.
בעקבות החידושים הטכנולוגיים ואימוץ פתרונות מתקדמים, שיעור צמיחת השוק החזוי לשנתיים הבאות מוערך ב – 12% לשנה.
לאור נתונים אלו, החלו החברות בגיבוש תיק העסקים שלהם ולהתאימו למצב החדש כמתואר מטה; חברת "One1 טכנולוגיות", רכשה לאחרונה את חברת "כלנית" ואת חברת המחשבים "הראל טכנולוגיות" והיקף הפעילות העסקית החזוי  של החברה לשנים הקרובות  מוערך בכ – 1.1 מיליארד שקלים לשנה.
חברת "נס ישראל", רכשה לאחרונה את חברת "גילון" המתמחה בבינה עסקית ותסגור פעילויות מפסידות, היקף הפעילות העסקית החזוי מוערך בכ – 0.8 מיליארד שקלים.
הפעילות העסקית של חברת "מלם-תים" ו"טלדור" תהא זהה לעבר (ללא שינוי) היקף הפעילות העסקית של חברת "מטריקס", תצמח בדומה לשיעור צמיחת השוק.
הערה –  למען הסר ספק, אין הכרח שהנתונים המוצגים מייצגים את המציאות.
ענה/י על הסעיפים הבאים; א.      הסבר/י את עקרונות מטריצת נתח – גידול של קבוצת יועצי בוסטון ( B.C.G ) בהתייחס לארבע הקטגוריות העיקריות שלו. בנוסף, מקם/י במטריצה את חמש החברות המרכזיות ולדעתך, מה המשמעות למיקום החברות במצב הנוכחי לעומת מיקומן בשנה הבאה? (15 נק').
ב.      בהתייחס למודל אנסוף (ANSOF), אסטרטגיות צמיחה, לדעתך מהי האסטרטגיה השיווקית בה נוקטת חברת "One1
טכנולוגיות"?
נמק/י. (5 נק') שאלה
2 (40 נק') לאחרונה, הכריזה חברת התקשורת "בזק" על מהלך אסטרטגי לשנת 2010  לגידול והרחבת פעולותיה , בכניסה לתחום  המחשבים הניידים בישראל. מעתה, "בזק" תהפוך לערוץ המכירות המרכזי של מחשבים ניידים, לפטופים ונטבוקים, מתוך תפיסה כי המחשב הנייד צריך להיות אישי באמת, וכי לכל אחד יהיה את הנייד שלו, ותציע מגוון אפשרויות בחירה ב 36 תשלומים, במחירים נוחים וללא התחייבות. ב"בזק" מעריכים, כי בשנים הקרובות שוק המחשבים הניידים יגביר את קצב הצמיחה המהיר מאד שלו, כשמאות אלפי מצטרפים חדשים ומשדרגי נייחים יצטיידו במחשב נייד בכל שנה.
לפי הערכות מקדימות, היקף המכירות של שוק המחשבים הניידים בישראל לשנת 2009, הסתכמו ב – 650,000 יחידות. נתון זה מהווה גידול של כ –
5 % ביחס לשנה הקודמת.
היצרן המוביל את שוק המחשבים הניידים בישראל הינו ""HP עם נתח שוק של
5 %, כאשר אחריו ממוקמת חברת המחשבים "דל" עם נתח שוק של 10% ובמקום השלישי, חברת "לנבו" עם נתח שוק של 9%.
ענה/י על הסעיפים הבאים; א.      תאר/' את פלחי השוק (פרופיל הצרכנים לפי בסיסי ומשתני פילוח) הרלוונטיים לרכישת מחשב נייד מחברת התקשורת "בזק"  ובאמצעות אלו קריטריונים תבחן את יעילות הפילוח? (20 נק') ב.      מהם התועלות והשימושים לפילוח שוק המבוסס על מחקר סגנון חיים, ובמה הוא שונה מפילוח חד ממדי? (10 נק') ג.       בהתייחס למודל "פורטר" האם שוק המחשבים הניידים אטרקטיבי? נמק /י. (10 נק') שאלה
3 (20 נק') רשת מסעדות וותיקה, מתמחה במאכלי כבד ובשר על גריל פחם. לרשת סניפים רבים ברחבי הארץ.
הרשת פתוחה בכל ימי השבוע מ – 12:00 ועד 24:00.
המחירים עממיים, השירות מהיר, ונוהגים לאכול בה משפחות ועובדים בהפסקת הצהריים.
המסעדות מעוצבות בפשטות ונוחות.
על קירות המסעדות תלויות תמונות של משפחות ואנשי ציבור ידועים שסעדו במקום.
א.      הצג/י את עקרונות תמהיל השיווק בו נקטה רשת המסעדות תוך התייחסות לכתוב. (10 נק') ב.      לדעתך, מהי התפיסה השיווקית בה נוקטת רשת המסעדות? נמק/י בהסתמך על הכתוב. (10 נק') שאלה
4 – (20 נק') חברת "ימים" מייצרת ומשווקת משקאות אנרגיה לשוק המקומי. החברה אמורה למכור כ – 100,000 יחידות  בכל חודש.
הוצאות החברה מורכבות מעלויות קבועות בשיעור שנתי של 1.2 מליון ₪, ועלויות משתנות ליצור יחידה אחת בשיעור של 2 ₪.
א.      בהנחה כי החברה מבקשת לתמחר את מוצריה בנקודת האיזון ( ללא רווח ), מה יהיה מחירו של משקה אנרגיה? (5 נק').
ב.      בהנחה כי חברת "ימים" מעוניינת להרוויח 70% מהפדיון ( במכירת כל הכמות הנתונה), מה יהיה לדעתך המחיר החדש למשקה האנרגיה? (5 נק').
ג.       מנהל השיווק של החברה המליץ לעלות את מחיר המוצר ל – 20 שקלים ליחידה, תוך ידיעה לירידה בהיקף המכירות ל –  60,000 יחידות בחודש. כיצד ישפיע הדבר על רווחיות החברה, בהשוואה למחיר שנקבע בסעיף ב' ומכירת כל הכמות המיוצרת? (5
נק').
ד.      הסבר/י מהי המחרת אפליית מחיר? ובמה היא שונה מהמחרת מחיר מקובל? (5 נק').