הקשר בין אושר למבנה אישיות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6777
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
נושא                                              עמוד מבוא                                              3
סקירת ספרות האושר מהו?                                   4
איך משיגים אושר?                          8
חקר האושר                                                13
אושר ואינטליגנציה רגשית               17
סיכום                                            20 רשימה ביבליוגרפית                        22
מבוא
אילו רצינו רק להיות מאושרים, לא היה בכך כל קושי; אך אנו רוצים להיות מאושרים יותר מאנשים אחרים, וזה כבר קשה ביותר, היות ואנו סבורים שאנשים אחרים מאושרים יותר מכפי שהם באמת." (מישל דה פונטין, אצל אהרון בן-זאב ,
2 005).
העבודה שלפנינו תדון בנושא האושר תוך התמקדות בשאלה האם האושר הוא תלוי-אישיות או תלוי בגורמים חיצוניים. אם ישנה תשובה לשאלה זו – אולי יסייע הדבר למצוא את הנוסחה הבטוחה והקלה להשיג את האושר הנכסף – אושר תמידי..
מאז ומתמיד חיפשו בני אדם את סוד האושר, האושר מביא לשמחה, לתחושה פנימית חיובית לזקיפות קומה ולהגברת המוטיבציה להמשיך לנוע ליעד, לאתגר נוסף (שרמן , 2006).                         רמון (2006) כותבת כי מושגי המפתח בחיינו הם עדיין: חיים כמלחמה, צורך לנצח, לשלוט; המושג המרכזי, מטבע הדברים, כאשר אנחנו במלחמת קיום, בהישרדות, הוא: פחד. ובמצב הזה קשה להיות מאושרים. כחלק מהניסיונות שלנו למגר את הפחד, להשיג ביטחון קיומי ו-וודאות, ולהיות מאושרים, התחלנו גם לבדוק את הרגשות והתחושות שלנו. נקודת המוצא נותרה זהה: ניבוי לשם שליטה: לחפש אחר הידיעה האולטימטיבית שתשיג לנו את השליטה – הן בעצמנו ובמהלך חיינו והן באחרים.
אחת ההנחות המרכזיות בפסיכולוגיה היא שהאושר מתמצה בהצבת מטרות בחיים, והניסיון להשיג אותן. באופן הפשוט ביותר: אם יש לך בשביל מה לקום בכל בוקר – אתה מאושר. השאלה היא – איך אפשר לתכנן את המהלכים כך ש-כן נוכל להשיג את המטרות? וחשוב יותר: מה קורה כאשר אנחנו נכשלים?
עבודה זו תנסה לענות על השאלה: האם קיימת מציאות מאושרת – באמצעות בדיקת הקשר בין אושר למבנה האישיות.
סקירת הספרות תציג הגדרות שונות למושג "אושר", דרכים להשגתו, מחקרים שנעשו בנושא והקשר בין אושר לאינטליגנציה רגשית. לבסוף יובא סיכום הרעיונות המרכזיים שהובאו בעבודה וחוות דעתי האישית בנושא.