ניתוח אירוע - אגן מכתשים. עבודה מעולה.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5975

תקציר העבודה

מכתשים אגן תיאור תמציתי של התאגיד וסביבתו העסקית:
מכתשים אגן פועלת בעיקר בשוק האגרוכימיה שנאמד בכ- 27 מיליארד דולר.
מכתשים אגן היא חברה רב לאומית שבסיסה בישראל, החברה הינה חברת בת של כור תעשיות, המחזיקה כיום 38.2% ממניותיה. החברה נוסדה  במאי
1 998  כתוצאה ממיזוג של שני חברות גדולות שפעלו בתחום: מכתשים ואגן תעשיות. מכתשים אגן הינה היצרן הגנרי המוביל בעולם בתחום המוצרים להגנת הצומח (אגרוכימיה), כלומר החברה עוסקת בייצור ושיווק של מדבירי חרקים וקוטלי פטריות ועשבים מסוגים שונים. בפרסומים רשמיים דורגה הקבוצה במקום ה-
8 בעולם במכירות בתחום האגרוכימיה, מתוך רשימת כלל החברות הפועלות בתחום זה. הקבוצה מאופיינת ביכולת טכנולוגית-כימית גבוהה, רישוי מוצרים נרחב בארצות היעד, שמירה על תקני איכות הסביבה המחמירים ביותר, בקרת איכות קפדנית, שיווק והפצה כלל עולמיים תוך שימת דגש על שווקים מועדפים כמו מערב אירופה, צפון אמריקה, וכן על ידי השקעה במחקר ופיתוח אשר מאפשרים השקה מתמדת של מוצרים חדשים מיד עם תפוגת הפטנט.
חזון החברה " להיות לחברה המובילה ביצור ושיווק מוצרי אגרו-כימיה בעולם, תוך התבססות על מחקר ופיתוח מקורי וניצול הזדמנויות שונות בשוק העולמי".
מטרות על החברה הציבה  לעצמה מטרות על  המבוססים במידה מהותית על ציפיות והערכות לגבי התפתחויות שלחברה אין בהכרח שליטה עליהן כגון: התפתחויות כלכליות (ענפיות וכלכליות), טכנולוגיות , חברתיות, מדיניות ואחרות.
מטרות העל הן:
1.       הגדלת הרווחיות באמצעות:  ·         הגדלת  נתח המכירות בשווקים יציבים לכדי לפחות 70% מסך המכירות.
·         העמקת הנוכחות בשווקי היעד האסטרטגיים, בעיקר בארה"ב, אוסטרליה ואירופה, באמצעות שילוב של הגדלת המכירות, ביסוס מערכי השיווק הישיר, רכישת חברות הפצה ומוצרים והשקת מוצרים חדשים בעיקר לשוק בארה"ב- השוק הארגוכימיה  הגדול בעולם.
·         חדירה לשוק הלא-חקלאי (non crop).
·         שיפר תמהל המוצרים, רכישות חדשות והצגת מוצרים חדשים.
·         להמשיך בהתייעלות תפעולית על מנת לשפר את שיעורי הרווחיות הגולמית והנקייה וכן את שיעור התשואה להון הפעיל.
2.       חיזוק מיצובה העולמי של החברה כחברה מובילה בתחום.
3.       שימור מעמד החברה בשווקים צומחים בעלי פוטנציאל עתידי.
4.       פיזור סיכוני שוק: סיכוני מטבע (שערי חליפין),סיכוני ריבית, סיכוני מחירי חומרי גלם ונוספים, על מנת לשמור על יציבות יחסית במקביל לצורך להגדיל את נתח השוק.
יעדים כמותיים: מכירות בשנת 2008 בהיקף שנתי של כ-1.8 מיליארד דולר , שיעור רווח גולמי של 38%-40% ורווח נקי של 10%-11%.
ערכים ופילוסופיה ניהולית:
מנהלי החברה מאמינים כי העובדים שלהם מקצועיים ביותר, המעבדות הן מן המתקדמות בעולם ולחברה אוריינטציה טכנולוגית חזקה המאפשרת לתת פתרונות טכנולוגיים מקצועיים לצורכי הלקוח, דבר חיוני בתחום זה.
החברה חדרה לשוק בדרום אמריקה שחלק ניכר מתוצריו היינו חקלאות אי לכך היה על מכתשים אגן להתאים את הפילוסופיה הניהולית לכללים הנהוגים במדינות עולם אלו. כגון: שיווק במחירים נמוכים, תנאי תשלום שונים מהמקובל בעולם המערבי, עבודה מול חקלאים פרטיים ולא רק מול סיטונאים. אסטרטגית "מחיר נמוך" הוכיחה את עצמה.  החברה מאמינה בהתמחות ובהתמקצעות. כל מרכיב בשרשרת היצור וההפצה יעשה על ידי המומחה המתאים. במעבדות יהיו טובי המדענים ובהפצה תתמחה חברה מקצועית, שנרכשה לצורך כך במיוחד על ידי מכתשים-אגן בכל מדינת יעד.
ניתוח בעלי עניין:
לקוחות: בראש סדר העדיפויות של החברה עומדים הלקוחות, שהם בעיקר חקלאים או סיטונאים שונים המספקים מוצרים לחקלאים ברחבי העולם. המוצרים של מכתשים מיועדים לשווק למספר לקוחות מצומצם יחסית (כאמור חקלאים, או הנלווים להם) ולכן חשיבות כל לקוח היא רבה. מסיבה זו, המידע בענף הוא זמין לכל.
החברה משקיעה בפיתוח מוצרים ללקוחות ספציפיים משאבים רבים הכוללים פיתוח, ניסויים, תקינה והחדרה עוד בטרם קיימת ודאות שהלקוח יכלול את המוצר בסל מוצריו. לקוחות אשר משמשים גם כחברות יצרניות, דורשים מוצר זול ובעל ביצועים גבוהים. לפיכך, קיימת חשיבות רבה מאוד לאספקה עקבית וסדירה.
בעלי מניות:
מכתשים-אגן נשלטת על ידי קונצרן כור, והיא נחשבת נכון להיום לאחזקה העיקרית והרווחית שלו. בשנתיים האחרונות התדרדר מאוד מצבו של כור בעקבות השקעות ענק שביצע בהיקף של מיליארדי דולרים בחברות היי-טק (ובראשן ECI ) שאיבדו את ערכן כמעט לחלוטין. למזלו הרע, מימן כור את ההשקעות בהלוואת בנקאיות, ומכיוון שההשקעות בהיי-טק לא הוכיחו את עצמן, נדרשו מנהלי הקונצרן לפרוע את החובות העצומים מרווחיה השוטפים של מכתשים.  דרישה זו חייבה את ראשי מכתשים לשמור על יתרות נזילות גבוהות על מנת שבעלי המניות יוכלו למשוך אותה כדיווידנד. כן נדרשה החברה לייצר רווחים גבוהים על מנת ששווי השוק שלה בבורסה יהיה גבוה, מה שיאפשר לבעלי המניות לקבל את המזומנים הדרושים להם ממימוש מניות מעת לעת בשוק הפתוח.
רגולציה – גורמי פיקוח:
'מכתשים' מתמודדת עם חקיקה חדשה בתחום המחייבת עמידה בתקנים מחמירים. החקיקה משפיעה בשני כיוונים, מחד מחייב השקעה בפיתוח המוצר מעכב הבעירה מצד 'מכתשים', מאידך מחייב יצרני מוצרים שונים, שהם צרכני מעכב הבעירה, כגון: שטיחים, ביגוד, בידוד חוטי חשמל ועוד לשלב את מעכב הבעירה במוצריהם. מכתשים נפגשת עם הרגולטורים השונים גם באספקט נוסף: הרשויות לפיקוח על התחרות בשוק האירופאי המשותף דורשות מחברות ענק בתחום האגרוכימיה להיפטר מחלק מקווי המוצרים שלהם כתנאי מקדים לאישור מיזוג.