כתיבת ניתוח אירוע על חברת פז. עבודה מעולה.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 17788

תקציר העבודה

שם הקורס:  ניהול אסטרטגי MBA, סמסטר א' תשס"ח.
קבוצה: יום א', 18:00.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  תאריך הגשה: 01/03/2008
1 .
מבואתוכן עניינים
מבוא -…1
היסטוריה: פז נפט בע"מ –.3
מגזרי הפעילות העיקריים של החברה -…4
שווקי מכירות עיקריים כולל ניתוח היקף מכירות לפי שווקים (בארץ ושווקי יצוא) -5
נתונים כמותיים -…5
מערך ותהליך הייצור, מערך המכירות, כוח אדם ויחסי עבודה …8
לקוחות עיקריים, מקורות אספקת חומרי הגלם -…9
עלייה במחירי הדלק- איום או הזדמנות?
.10 סקירת ענף הדלקים בישראל – שינוי במפת התחרות 11
ענף שיווק הדלקים טרם הפרטת בז"ן (רקע) –..12
הפרטת בתי הזיקוק .14
מגזר מתחמי התדלוק והמסחר – שיווק דלקים בתחנות התדלוק –…15
שיווק דלקים מחוץ לתחנה – מגזר השיווק הישיר -21
ענף זיקוק הנפט -.22
סינרגיה בין תחום הזיקוק לתחום השיווק 24
מבט לעתיד (מגמות)
5 ביבליוגרפיה –.29
הערה:
הסיפור אירוע (Case Study) מתבסס על נתונים אודות חברת פז עד סוף שנת
2 006 ומציג את השיקולים האסטרטגיים העומדים בפני החברה נכון לתחילת שנת 2007.
מבוא
קבוצת פז הינה תאגיד מוצרי הנפט הורטיקאלי המוביל בישראל המספק כשליש מתצרוכת מוצרי הנפט בישראל.
מאז תחילת פעילותה ב – 1922, ימי המנדט הבריטי, פז, על גלגוליה השונים, היא הקבוצה הגדולה בישראל בענף הדלק במרבית תחומי העיסוק העיקריים שלה: תחום מתחמי התדלוק והמסחר תחום השיווק הישיר והיא חברת הדלק היחידה אשר בבעלותה בית זיקוק בישראל למעט בז"ן. כמו כן, הקבוצה עוסקת בזיקוק, ייצור, איחסון, יבוא ושיווק תזקיקי דלק. בבעלות החברה בית הזיקוק באשדוד, מסופי אחסון וניפוק מוצרי דלק וכן רשת של כ-260 תחנות תדלוק ומתחמים קמעונאיים ויותר מ-160 חנויות נוחות מרשת.
Yellow קבוצת פז משלבת פעילויות מגוונות בשוק המקומי הכוללות: ייצור ושיווק חומרי סיכה וכימיקלים, ייצור ושיווק יריעות ביטומן ומוצרי איטום לענפי הבניה והתשתיות, ייצור אחסנה ושיווק של דלק סילוני למטוסים, שירותי תדלוק אוטומטיים ופתרונות לציי רכב, ועוד.
המתחמים הקמעונאיים של החברה, המשרתים למעלה מ-120 אלף לקוחות מדי יום, מספקים שרותי דרך מגוונים בנוסף לתדלוק, באמצעות רשת חנויות הנוחות הגדולה מסוגה בישראל  Yellow – .
החל מספטמבר 2006, בעקבות זכייתה במכרז לרכישת בית הזיקוק באשדוד, נכנסת פז, לראשונה, לפעילות אנכית בשרשרת הנפט, ובנוסף מנפיקה בשנה זו את מניות ערך שלה בבורסה בת"א. הגודל בתחום השיווק הישיר מושפע מזכייה במכרזים וחתימה על הסכמים עם לקוחות מוסדיים אשר נערכים מעת לעת. יתרונותיה היחסיים של פז  בתחום מתחמי התדלוק והמסחר נעוצים בתקופת המנדט עוד בראשית ימיה של החברה כאשר פעלה כ SHELL PALESTINE – הבריטית ועד לשנת
1 958, יתרונותיה נובעים מחשיבה אסטרטגית לרכישת זכויות קניין במקרקעין במיקומים מרכזיים לתחנות תדלוק. עד היום, פז נהנית מיתרון בכמות התחנות, מיקומן ובנגישות אליהן.
תחנות פז ממוקמות במרבית הצירים המרכזיים בישראל ובתוך הערים. רכישת בית הזיקוק באשדוד מהווה מהלך אסטרטגי אשר מציב את הקבוצה כקבוצת האנרגיה היחידה בישראל אשר לה פעילות סינרגטית בענף הדלק החל מיבוא נפט, זיקוקו בבית הזיקוק באשדוד, מכירתו והפצתו לשוק בישראל.
השלמת רכישת בז"א הפכה את פז לחברה הורטיקלית האינטגרטיבית הראשונה בישראל בתחום מוצרי הנפט. הסינרגיה בין בית הזיקוק ובין חברות הקבוצה אשר עוסקות בשיווק מוצרי נפט צפויה לייצר ערך מוסף לקבוצה.
פז ניצבת בתחילת שנת 2007 בפני צומת דרכים: האם להמשיך ולהשקיע את המשאבים בזיקוק נפט ולהמשיך באסטרטגיה של הגדלת כושר הזיקוק העצמי? או שמא לאור מגמות תחליפי הנפט בעולם – להפנות משאבים לפיתוח תחליפי נפט? האם הנפט ימשיך להיות רלבנטי גם בעתיד לבוא בהיקפיו כיום? באיזו אסטרטגיה דרושה פז לנקוט על מנת למנוע מעבר לקוחותיה לשימושים בגז? האם המשאבים העצומים שהושקעו בזיקוק עצמי ירדו לטמיון או שמא ניתן למנף אותם? כיצד על פז להתמודד עם הביקוש היורד לאנרגיה בשוק המקומי? האם על החברה לפתוח ערוצים נוספים בשווקים מחוץ לישראל או שמא לספח לעצמה נתחי שוק של חברות דלק קטנות מתחרות? כיצד על החברה לפעול אסטרטגית נוכח התחזקות מתחרותיה בערוצי מכירות מחוץ לישראל? כיצד יש להתמודד עם עליות המחירים ועליית הביקוש לתחליפים?