פסיכולוגיה פיזיולוגית בקרה על תנועה ,פרק 8 ,ציון 100

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1680

תקציר העבודה

תקציר מתוך ממ"ן 16
פסיכולוגיה פיזיולוגית- ציון 100 ! מטלת מנחה (ממ"ן)  16
פסיכולוגיה פיזיולוגית (10615) חומר הלימוד למטלה: ספר הקורס: פרק 8 – בקרה על תנועה.
                                      מדריך למידה לפרק 8.
                                      תוכנת מולטימדיה: מעגלי בקרה ותכנון של תנועה.
מספר השאלות:    20 משקל המטלה:      3  נקודות סמסטר:      ב 2009
מועד אחרון להגשה: 5.4.09
    אנא שימו לב:
מלאו בדייקנות את הטופס המלווה לממ"ן בהתאם לדוגמה שלפני המטלות.
העתיקו את מספר הקורס ומספר המטלה הרשומים לעיל.
הערות:
1.        חובה לענות על כל השאלות במטלה זו. 
2 .        שאלות מסוג רב ברירה ערכן 4 נקודות כל אחת, בעוד ששאלות פתוחות ערכן 8 נקודות כל אחת.
בשאלות נכון לא נכון, נקודה לכל סעיף.
שאלה 1
איזה מהמשפטים הבאים נכון לגבי שרירי הגפיים?
א.       שריר יכול לגרום רק לפשיטה של האיבר ב.       שריר יכול לגרום רק לכפיפה של האיבר ג.         שריר יכול לגרום לכפיפה כשהוא מתכווץ, אבל גם לפשיטה, כשהוא נמתח ד.       שריר יכול לגרום לכפיפה או לפשיטה של האיבר, על ידי ההתכווצות שלו שאלה 2
פוטנציאל לוחיות סופיות שונה מפוטנציאל פעולה שבנוירונים בכך ש:
א.       פוטנציאל לוחיות סופיות גדול בהרבה מפוטנציאל פעולה שבנוירונים ב.       פוטנציאל לוחיות סופיות גורם תמיד לירי ג.         פונציאל לוחיות סופיות מתרחש בתא שריר ולא בתא עצב ד.       כל התשובות נכונות.
שאלה 3
יש לסמן את התשובה הנכונה א.       יחידה מוטורית כוללת מספר סיבי שריר ומספר נוירונים מוטוריים אלפא ב.       פוטנציאל לוחית סופית מתרחש בממברנת השריר ג.         פעילות גופנית שורפת אנרגיה כיוון שהשריר משתמש בסוכר שבציטופלזמה ד.       קשר עצב שריר זה החיבור ראשי המיוזין לסיבי האקטין שאלה 4- שאלת מולטימדיה (תנועה / מעגל מוטורי בסיסי / התכווצות שריר / התכווצות שריר) הסבר בפירוט איך התפשטות פוטנציאל פעולה לאורך צינוריות T גורם בסופו של דבר לתנועה של דסקיות Z זו כלפי זו. פוטנציאל פעולה מגיע ממוח השדרה דרך אקסון של נוירון מוטורי אלפא ,אל  הכפתור הסופי היוצר סינפסה על השריר. פוטנציאל הפעולה גורם לשחרור הטרנסמיטר  אצטילכולין (Ach) למרווח הסינפטי. הטרנסמיטר עובר בדיפוזיה ונקשר לקולטנים שעל פני הסרקולמה, מעטפת השריר. עקב כך נפתחות תעלות נתרן ומתפתח  פוטנציאל בתר-סינפטי מעורר בשריר (EPSP, או "פוטנציאל הלוחיות הסופיות").
הפוטנציאל העל-ספי גורם להתפתחות פוטנציאל פעולה, המתקדם לאורך צינוריות- T בכל השריר, ומתפשט ברשתית הסרקופלזמית.
המתח המתפשט ברשתית הסרקופלזמית גורם לשחרור יוני סידן מהמאגרים שברשתית הסרקופלזמית, דרך תעלות.
הסידן גורם לראשי המיוזין, "גשרי-הרוחב", להתחבר אל האקטין בזווית של 90 מעלות, ולאחר מכן להתכופף לזווית של 45 מעלות. בעקבות הכיפוף מחליקים האקטין והמיוזין זה על זה, החפיפה ביניהם גדלה  ודיסקיות- Z מתקרבות זו לזו. כל אלה מביאים להתקצרות הסרקומר. כשהדבר קורה באלפי סרקומרים, גם השריר כולו מתקצר.
כתוצאה מתוספת כובד לכף היד, היד מתחילה לצנוח מטה, ותנועה זו מאריכה את השריר ומגבירה את קצב הירי בנוירונים המביאים של כישורי השריר. הכפתורים הסופיים של נוירונים אלו מגרים את הנוירונים המוטורים אלפא שגורמים להם להאיץ את קצב הירי שלהם. בכך מוגברת עוצמת ההתכווצות של השריר והיד חוזרת ומרימה את המגש.