סמינריון בחשבונאות- ניהול רווחים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7647
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

שאלת הנושא: האם חברות מדווחות על הפסדים קטנים, במקום על  רווחים קטנים – והאם תופעה זו מצביעה על ניהול רווחים? במידה וכן, מה המניעים של מנהלי החברות לנקוט בתופעה זו, וכיצד הם מבצעים זאת? תוכן עניינים:
עמוד תקציר מנהלים.. 3
סקירה ספרותית. 4
מאמרים ספרותיים העוסקים בשאלת המחקר. 6
ניהול רווחים מתוך מאמרים פיננסיים.. 12
רקע לעבודה. 16
מניעים לייפוי דוחות כספיים ע"י הפעלת שיקול דעת של הנהלת החברה. 18
דרכים לניהול רווחים ע"י הפעלת שיקול דעת של המנהלים.. 20 דוגמא לפרשת ניהול רווחים..
5 ביבליוגרפיה:. 26
תקציר מנהלים חברות רבות (יש האומרים מידי) בשווקים שונים ברחבי העולם בכלל ובארה"ב בפרט בתקופה האחרונה התפרקו מנכסיהם וזאת בעקבות שערורייה זו או אחרת, אשר נבעה מניהול רווחים אשר "חצה" את הקו האדום בין פעולות חוקיות, לאלו שלא. בין הפירמות הבולטות בארה"ב ניתן למנות בין השאר את "וורלדקום", "סיסקו סיסטם", "נייס" וכמובן ענקית האנרגיה "אנרון" אשר נפילתה "גררה" עימה את פירמת רואי החשבון החמישית בגודלה בארה"ב "ארתור אנדרסון" ולאחר מכן לחקיקת חוק "סרבאנס אוקסלי". ניהול הרווחים של החברות במשק אינו פסח גם על חברות ישראליות. חברות כגון: החברה לישראל, בזק, ועוד רבות, ביצעו שינויים בסעיפים חשבונאיים שונים (הסתרת הפסדים מירידת ערך המלאי או מלאי מת, שינוי תקופת הפחת על רכוש קבוע וכו') בכדי לייפות את הדוחות הכספיים שלהם. ההשלכות של אותן פעולות הינן רבות. אין ספק כי זו המרכזית הינה הצגה מוטעית של אותן חברות ובכך להטעיה אשר למעשה מכוונת לקוראי הדוחות ורואי החשבון המבקרים אותם.
בהתבוננות לטוו"א, באם בוחנים את הרווחים של חברות שונות במשק וכפי שביצעו חוקרים במאמרים אותם סקרנו  , ניתן להצביע על מקפצה בולטת לעין באופן משמעותי ובה מתבטאות ההשפעות של אותן פעולות. במסגרת העבודה  בדקנו 2 השערות מחקר מרכזיות:
1 . האם אכן ישנן יותר חברות אשר מדווחות על רווח קטן יחסית מאשר חברות שמדווחות על הפסד קטן יחסית.
2. באם כך הדבר, מה המניעים של המנהלים לנקוט בשיטה זו . בעבודתנו, רצינו לבדוק עד גם משמעותית התופעה והאם ישנה דפוסים קבועים למגמה זו. העלינו תחילה מס' רב של השערות אשר יכולות להוות סיבות לניהול הרווחים ( עמידה בתחזיות, הימנעות מתחזיות שוק שליליות, עמידה בדרישות פיננסיות שמציבים גורמים שונים וכו'). כמו כן ע"פ החומר הנלמד בכיתה וכן חומר נוסף שמצאנו במקורות שונים נגענו בדרכים השכיחות לייפוי הדוחות (בין השאר – רישום הוצאות שוטפות כהשקעה במאזן, הגמשת כללי ההכרה בהכנסה, אי גילוי נאות ועוד).
עזרה לנו גם העובדה שעקב המשבר הכלכלי שפקד את עולם העסקים לאחרונה, ניתן היה להבחין בתופעות אלה ביתר קלות (לדוגמא אפריקה ישראל) מסקנתנו המרכזית מעבודתנו הינה כאמור שאכן ישנן יותר חברות אשר מציגות ומעדיפות להציג הפסד קטן מאשר חברות שמציגות רווח קטן.