יין נסך - מקור האיסור, התפתחותו במשך הדורות והרלוונטיות שלו בחיינו כיום

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2002
מספר מילים 6212
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

יין נסך תוכן עניינים
מבוא היין ביהדות יין נסך – הגדרה יין נסך – מקור האיסור יין נסך – התפתחות יין נסך של יהודי סיכום ביבליוגרפיה תקציר "א"ר יעקב בר זבדי קשיתה קומי רבי אבהו לא כן אמר זעירא ורבי יוחנן בשם רבי ינאי רבי ירמיה רבי יוחנן בשם רבי שמעון בן יהוצדק נמנו בעליית בית נתזה בלוד על התורה מניין אם אמר גוי לישר' לעבור על אחת מכל מצוות האמורות בתורה חוץ מע"ז וגילוי עריות ושפיכות דמים יעבור ואל ייהרג הדא דתימר בינו לבין עצמו אבל ברבים אפילו על מצווה קלה אל ישמע." (ירו', סנהדרין כ"א, ע"ב( שלשה זו: ע"ז, גילוי-עריות ושפיכות-דמים טעונה עוצמה רבה עבור כל יהודי שומר מצוות, וידועים הסיפורים על אבותינו אשר העדיפו להיהרג ובלבד שלא לעבור עליהם.
יש לי מושג כללי לגבי מידת הרלוונטיות העכשווית של האיסורים: גילוי עריות ושפיכות דמים בחיינו אנו, אך האם ע"ז אף היא קשורה באיזה שהוא אופן לאורח חיינו כישראלים המוקפים בחברה יהודית? האם יש לה אילו שהן השלכות כיום או שמא מדובר במושג שאיבד את משמעותו עם העלמות פולחנים אליליים כאן בא"י?
ליין היה שימוש רב בפולחן וכבר בתקופה קדומה מאוד חדר לעבודת האלים.
בדפנות המושג יין נסך מצאתי הד לפולחנים אליליים עתיקים ואולי גם מאוחרים יותר וכן קשר לפריצות מינית. טיפות יין הנסך טומנות בחובן ע"ז, יחס לגוי ואמירה כלפי פורצי גדר הלכה יהודיים, ואלו וודאי יש להם קשר לחיינו.
בעבודתי שתעסוק באיסור יין נסך אתייחס לשני תחומי האיסור – "יין שנתנסך לעכו"ם אסור בהניה והשותה ממנו כל שהוא לוקה מן התורה" (רמב"ם, יד החזקה, הלכות מאכלות אסורות, פרק י"א( כלומר:
א.
איסור שתיית יין נסך.
ב.
איסור הנאה מיין נסך.
אנסה לחקור את מקור האיסור, התפתחותו והשתלשלותו לאורך התקופות, מי הם האנשים העלולים לגרום ליין שיהיה יין נסך והאם יש לאיסור זה רלוונטיות לחיי.
בשל קוצר היריעה העבודה לא תוכל להכיל את האספקטים הקשורים ביין נסך ולכן לא אתייחס למס' עניינים
כגון: הרגע בשלב הייצור בו עלול היין להיפסל, ההבדל בין מיכל חתום ומכל מגולה באשר לסכנה שייעשה ליין נסך ועוד.