סיכום קורס דמוקרטיות ודיקטטורות - ניתוח המשטר בונצואלה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3594
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

ממ"ן 13 – דמוקרטיות ודיקטטורות – רעיונות, הקשרים משטרים נושא מס' 1 – יישום תיאוריות דמוקרטיות המשטר הנבחר: הרפובליקה הבוליברית של וונצואלה העבודה חוקרת כיצד באים לידי ביטוי אלמנטים של משטר דמוקרטי על גווניו השונים בונצואלה של העשור האחרון. תוכן עניינים
מבוא. 3
מהם המאפיינים הדמוקרטיים – הליברליים והרדיקליים הבאים לידי ביטוי במשטר הדמוקרטי בוונצואלה?  4
איזה מרכיבים מהדמוקרטיה המערבית ובאיזה אופן הם מופיעים במשטר הדמוקרטי בוונצואלה?  7
סיווגי משטרים דמוקרטיה וכפי שהם מתבטאים במשטר בוונצואלה. 9
סיכום.. 12
ביבליוגרפיה. 13
 מבוא
וונצואלה ממוקמת בצפונה של יבשת דרום אמריקה ונחשבת כאחת המדינות החזקות באזור יחד עם ברזיל. בוונצואלה קיים משטר דמוקרטי-פדרלי ובראשו עומד מאז 1998 הנשיא הוגו צ'אבס. ניצחונו של צ'אבס בבחירות אלו נבע מהתמיכה הרחבה לה זכה בעקבות חזונו הסוציאליסטי. צ'אבס רצה למגר את השחיתות הרבה והפערים החברתיים העצומים בחברה הוונצואלית תוך סלידתו מהמפלגות המושחתות הגדולות אשר שלטו בוונצואלה מאז נפילת המשטר הצבאי של פרז חימנז בשנת 1958.
מאז בחירתו בשנת 1998 נערכו עוד שתי מערכות בחירות לנשאיות שבהן ניצח ועד כשלוש מערכות בחירות לפרלמנט בהן שלטה מפלגתו. במשך כ-12 שנה ביצע צ'אבס עשרות משאלי-עם אשר נותנים למשטרו לגיטימציה לשינויי חוקה המקנים למשטרו כוח נוסף.
שמה של המדינה שונה ב-1999 בעקבות החוקה החדשה ושמו של המשחרר הלאומי מידי הספרדים סיימון בוליבאר מעטר את שמה. צ'אבס רואה בבוליבאר כגיבור הגדול ביותר של האומה וחזונו של בוליבאר כחזונו שלו, אך בעל היבט מודרני יותר – לשחרר את וונצואלה מהאימפריאליזם ומהקפיטליזם המערבי.
המשטר הדמוקרטי בוונצואלה מורכב משלוש רשויות, הרשות המחוקקת שהיא הפרלמנט(האסיפה הלאומית), הרשות המבצעת שהיא הנשיא עצמו, והרשות השופטת שבית הדין הגבוה לצדק במדינה הוא ראשה. בחירות לנשיאות מתקיימות כל שש שנים, ובחירות לפרלמנט כל חמש שנים. בשנת 2009 עבר במשאל-עם חוק המתיר לנבחרי ציבור להתמנות שוב ושוב לתפקידם בלי הגבלת קדנציות.
דגל וונצואלה שונה בשנת 2006 כאשר נוסף לו כוכב נוסף המסמל את חזונו של סיימון בוליבאר וכדי לכבדו ולהעריכו. הצבע הצהוב מסמל את האדמה ועושרה, הכחול את הים והאדום את הדם של אלה אשר הקריבו עצמם למען עצמאות המדינה. סמל המדינה מופיע גם הוא בדגל החדש במתכונת חדשה לאחר ששונה אף הוא. בסמל הישן פנה הסוס ימינה ואף הביט לאחור, ואילו בחדש, הוא דוהר לשמאל ומבטו מופנה קדימה. יש הרואים בכך הצהרה פוליטית של משטרו השמאלי של צ'אבס.