הטמעה בארגונים- מודל המצויינות- EFQM

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4650
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
תקציר 2
1 . איכות ומצוינות. 3
2 . הצגת הארגון חברת החשמל. 4
3 . הצורך בשינוי והצעות לשיפור. 6
4 . הטמעת ה- EFQM 9
סיכום. 17
רשימה ביביליוגרפית 19
**העבודה לא כוללת נספחים תקציר:
עבודה זו תעסוק בהטמעת  מערכת המצוינות בחברת החשמל,  שנולדה  למען  שיפור חיי  האיכות בארגונים.
חברת החשמל עוסקת מיום היווסדה במגוון רחב של פעילויות בתחום ייצור החשמל, הולכתו וחלוקתו לתושבי מדינת ישראל.החברה משפרת ביצועיה באמצעות מגוון רחב של כלי ניהול וטכניקות כמו: אמנת שירות , TQM  ,צוותי שיפור, סקרי שוק, ועוד.
הצורך לשפר את יעילות יכולת הביצוע ומגוון העיסוקים שעוסקת בהן החברה, הביאו את הנהלת החברה להחלטה על הקמת מערכת איכות מושתת על תקני ה-ISO.
אגף ארגון ואיכות בחברת החשמל הכין תכנית להסמכה של כ-300  יחידות בחברה למערכת איכות לתקופה של  כשלוש שנים .
בגלל העיסוקים הרבים של יחידות החברה הגדולות היה צורך בגורם ניהולי אחד שיעמוד מאחורי הפרויקט: אחראי איכות אגפי/מחוזי, יחידתי ומחלקתי. תכלית העבודה של  אחראי האיכות נקבעו כך שיאפשרו להם להיות מרכזים ונותני סיוע לעובדים לבצע את המטלות הנדרשות.
התעדה על עמידה בתקן  ISO 9001 תרמה רבות להעלאת איכות העבודה,עלתה החשיבות של העבודה הצוותית שבאה לידי ביטוי בתכנון,איסוף ,עיבוד והפצת נתונים. תהליך יישום מערכת הניהול חייב תיעוד וכתיבה של נהלים וכך נבחנו כל אחד מהתהליכים ונבדקו הביצועים ,האם היו יעילים והאם היו זקוקים לשיפור.
מטרות ויעדי האיכות של החברה נבעו מחזון החברה, ממדיניות האיכות וערכי היסוד. יעדי איכות הקשורים בפרויקטים המנוהלים ע"י החברה נקבעו במשותף עם הלקוח, ההנהלה ומנהל הפרויקט ומטרתם להשיג שיפורים ואכן, ככל שיותר כלים עומדים לרשות הארגון כך תהיינה תוצאות טובות יותר .עם זאת,עדיין חסרה תפיסה אינטגרטיבית, מכוונת תוצאות,מחויבת לניהול מבוקר באמצעות מדידה ושיפור מתמיד ולכן כעליית מדרגה נציבות שרות המדינה החליטה לאמץ את מערכת ה- EFQM (עליה  נרחיב בהמשך).
בעבודה זו נבדוק את השפעתה של  מערכת המצוינות על עמדות ותפיסות של העובדים ביחס לתוצאות המערכת.