יחסי גומלין בין הוראה וטכנולוגיה - תפקיד ומעמד המורה בעידן ה e-learning

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9875
מספר מקורות 64

תקציר העבודה

1 .    מבוא
בשנים האחרונות הפך האינטרנט אמצעי לתקשורת המונים, אשר משפיע באורח מהותי על תפקוד החברה. עם התפתחותה של רשת האינטרנט הולכים וצומחים לה שימושים רבים ושונים, החל מהעברת מידע, קבצי מוסיקה וסרטים, מסחר באינטרנט ועד למידה מקוונת. מאז ראשית שנות ה-2000 מרבים אנשי חינוך ומחשבים לעסוק ב-e-learning, כלומר, בלמידה באמצעות המחשב. מדובר בלמידה אישית הנעשית מול המחשב בבית התלמיד, המחשב מאפשר למידה אינטראקטיבית ללא מגבלות פיסיות של זמן ומקום, התאמת הלמידה לצרכיו של הלומד, טכניקות למידה חדשות והגדלת היצע הלימודים (מברך וחטיבה,2000). לשיטה זו  יתרונות רבים, הן מבחינת ריבוי המידע, קצב הלימוד, האינטראקטיביות, הנגישות ועוד. השינויים הטכנולוגים המתרחשים בחברה העולמית ובחברה הישראלית מחייבים את מערכת החינוך להתמודד עם דרכי הוראה חדשניות וסביבות הוראה מתוקשבות (גלעד, 2004).
שילוב המחשב בהוויה הבית ספרית מעמיד סוגיה חשובה בשדה החינוך בעשור האחרון. בעוד שבעבר בתי ספר מסורתיים לא הקדישו זמן ומשאבים לטכנולוגיה חינוכית ולמידה מרוחקת, בשנים האחרונות אין כמעט בית ספר או מוסד חינוכי שלא מעורב בתחום הלמידה המקוונת. דעות החוקרים בסוגיה זו נמצאות על רצף. בקצהו האחד נמצאים המצדדים בשימוש במחשב, הטוענים כי תוכנית לימודים עדכנית נחוצה להתמודדות יעילה עם אופייה המשתנה של החברה ודרכי תפקודה.
בין הגורמים החשובים ביותר המעצבים את אופן תפקוד החברה יש למנות את הטכנולוגיה המופעלת להשגת המטרות (שוורץ,ללא תאריך,www.daat.ac.il). בקצהו השני של אותו רצף נמצאים מי שמתנגדים נחרצות לשימוש באינטרנט כאמצעי הוראה וטוענים שמחשבים בחינוך הינם בגדר תופעה חולפת (בנימין ,
1 996 :14).
מורים רבים ממלאים תפקיד מפתח בחיי תלמידיהם. תפקידו של המורה המסורתי בביה"ס אינו רק להקנות ידע לתלמידים, אלא גם לחנך אותם ולהכשירם לחיים, הוא אמון על עיצובה של החברה בביה"ס, על האינטראקציות שבין התלמידים ועל סיוע לילדים במימוש הפוטנציאל הטמון בהם (www.education.gov.il). תפקידים אלה אינם יכולים להיות מסופקים על ידי האינטרנט. יתרה מכך, קיימים גם חסרונות ל-e-learning, אשר מצביעים על תפקידו החיוני של המורה בתחומי הלמידה בעידן ה-e-learning. מטרת המחקר הינה לברר את תפקידו ומעמדו של המורה בעידן ה-e-learning, כאשר חלק ממערך ההוראה יתקיים באמצעות המחשב. משום כך, תהיה שאלת המחקר: האם חדירת האינטרנט לתחום החינוך משנה את דימוי תפקיד המורה?
השערתי היא שכן. חדירת האינטרנט לתחום החינוך משנה את דימוי המורה,  אך יחד עם זאת, בגלל חסרונות שיטת הלימוד החדשה והמתקדמת, תפקיד המורה יהיה חיוני אף יותר מבעבר. כדי לענות על שאלה זו אציג בפרק הראשון סקירת ספרות הנוגעת בחלקו הראשון לתפקידו של המורה. סקירה זו תעסוק בפונקציות השונות שהוא ממלא בתחום הלימודי, בתחום החינוכי ובהכשרת התלמיד לחיים.
בחלק השני של הפרק אציג את סקירת הספרות לגבי מהות ה-e-learning על יתרונותיו וחסרונותיו ובחלקו השלישי של הפרק הראשון אציג את יחסי הגומלין בין ההוראה לטכנולוגיה – התנגדות לשינוי ולהטמעת הטכנולוגיה במערכת החינוך ושילוב המחשב בהוראה הלכה למעשה.
הפרק השני יהיה הפרק המתודולוגי בו יוצג מערך המחקר, ניתוח הממצאים ומסקנות המחקר. קריאה מהנה! תוכן עניינים:
מבוא           עמ'   1-2
פרק א' – סקירת ספרות 
2 .1      תפקידו של המורה בהוראה  – מסורת מול חדשנות –    עמ'   3 
2 .1.1     תפקידי המורה בהוראה המסורתית      -…     עמ'   4-5
           2.1.2     הגדרה מחודשת של תפקיד המורה     עמ'  
6 -7
2 .2      מאפייני התרבות הוירטואלית ..     עמ'   8-9
           2.2.1e-learning     – למידה מרחוק -יתרונות וחסרונות  -..     עמ'   9-10            2.2.2     יתרונות הלמידה המקוונת לפרט .     עמ'   10-11
           2.2.3     חסרונות הלמידה המקוונת לפרט      עמ'   12-13
           2.2.4     יתרונות וחסרונות הלמידה המקוונת למורים –…     עמ'   13
2 .3      יחסי הגומלין בין הוראה וטכנולוגיה – שילוב שתי השיטות.
           2.3.1     ההתנגדות לשינוי והטמעתו במערכת החינוך .    עמ'  
1 4-15
           2.3.2     שילוב המחשב בהוראה – הלכה למעשה -.    עמ'   15-17
3 .        רציונל המחקר -.     עמ'  
1 8-19
4 .        פרק ב'   – מתודולוגיה – מערך המחקר
4 .1             מערך המחקר
4 .1.1     שיטת המחקר     עמ'  
2 0
4 .1.2     כלי המחקר  .    עמ'  
2 0
4 .1.3          אוכלוסיית המחקר  –     עמ'  
2 0
4 .1.4          ממצאים -.     עמ'  
2 0-23
4 .1.5          דיון ומסקנות      עמ'  
2 3-24
5.        ביבליוגרפיה —    עמ'  
2 5-28
6 .                נספחים ..    עמ'  
2 9-33