הטרדה מינית במקומות עבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1974
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

החוג לקרימינולוגיה הטרדה מינית במקומות עבודה קורס:
שיטות מחקר תאריך:20/2/2011
תוכן העניינים
מבוא -2
שיטה -4
      משתתפים -4
      כלים 4
      הליך -4
ממצאים 5
דיון 7
סיכום 8
מקורות -9
נספחים 10 מבוא
עבודה זו תעסוק בתופעת הטרדה מינית במקומות עבודה. התופעה הזאת הינה רק חלק מתופעה כללית של הטרדות מיניות בחברה הישראלית. העיסוק בהטרדה מינית במקומות העבודה נכנס לתחום המחקר מזה מספר עשורים. רבים רואים בה כיום בעיה חברתית, אשר מאיימת על האווירה במקומות העבודה , ולה השפעות שליליות על הנפגעת ועל הארגון שבו היא מתרחשת.
בעקבות התעסקות בתופעה זו בשנים האחרונות נוצרה בעתיות בהבחנה מהו חיזור רומנטי כהתנהגות מותרת, ומהי הטרדה מינית מתנכלת ופוגעת.חיזור זוהי תשומת לב לאדם מסוים, יכולה להתבטא ברמזים מיניים, רצויים, מקובלים, בהסכמת הצדדים ולא בכפייה.                                               הטרדה מינית מאידך, הינה התנהגות בעלת אופי מיני פוגע, כאשר היא יכולה להיות מילולית או פיזית (טבק, 2002).                                                                                             הטרדה מינית כוללת רצף של התנהגויות המשקפות תשומת לב מינית לא קרויה וכפויה, ובמקרים קיצוניים גם אלימות מינית. למשל, הפעלת לחץ לשיתוף פעולה מיני, היערות מיניות, נגיעה, דרישה להיענות מינית תמורת טובות הנאה או תחת            .(Fitzgerald,1993)איומים, הטרדה טלפונית מתמשכת או מכתבים לא רצויים  הטרדה יכולה להיות תוצאה של חיזור המסתיים בסירוב, שלאחרי בא שלב הכפייה באמצעות שוחד ואיומים, או הפגנת כוח עם ביטויי אגרסיה כלפי הצד שמנגד שמטרתה להפוך את האישה לאובייקט מיני (טבק,2002).מהידע שהצטבר במשך שנים עולה, כי נשים ונערות חשופות כמעט בכל מקום בעולם, במרחב הציבורי ובמרחב הפרטי לסכנה תמידית של אלימות מינית מסוגים שונים כגון: אונס, תקיפה מינית, הטרדה מינית או .Johnson,2010) פיזית והערות מיניות לא רצויות.
     מחקרים מראים כי רוב המוטרדים מינית הן נשים, רוב המטרידים מינית הם גברים, כלפי נשים וגברים כאחד. במקרים רבים של הטרדה מינית בעבודה, המטריד מנצל את כוחו העודף על המוטרדות בארגון, בהנחה כי היא לא תעז להתנגד או להתלונן. הטרדות מיניות מופנות כלפי נשים מכל הקשת החברתית, אך עם זאת ניתן לאפיין קבוצות סיכון.מחקרים מצביעים על קבוצות בסיכון גבוה כמו נשים גרושות, עולות חדשות,נשים העובדות בעבודות בלתי מקצועיות (הריס- אולשק,2003).