עבירות בעלות כוונה מיוחדת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3647
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

התוכנית לליווי סניגורים עבודת סיכום נושא:עבירות בעלות כוונה מיוחדת תקציר עבודה ·         עבודת גמר במסגרת קליניקה משפטית- התוכנית לליווי סניגורים, בציון 100.
·         העבודה הינה בנושא עבירות בעלות כוונה מיוחדת הנדרשת להרשיע בגינן.
·         העבודה עוסקת בעבירות כנגד הגוף והחיים לפי חומרתן.
מבוא:
החוק הפלילי החל במדינת ישראל, המורכב בעיקרו מחוק העונשין התשל"ז-1977 (להלן:"חוהענ"ש"), מכיל בתוכו מגוון רחב של עבירות כאשר לכל עבירה נדרשת מחשבה פלילית מסוימת,שהרי לפי עקרונות המשפט הפלילי ולפי סעיף 19 לחוהענ"ש אין עבירה פלילית ללא מחשבה פלילית, למעט עבירות של רשלנות ואחריות קפידה.
ברוב העבירות המחשבה הפלילית הנדרשת היא מודעות רגילה ובעבירות תוצאתיות גם כוונה לגרום לתוצאות העבירה או פזיזות לגבי אפשרות גרימת התוצאות. אולם, קיימות עבירות נוספות שבהן לא די בהתקיים מחשבה פלילית רגילה אצל העבריין המבצע אותן אלא נדרש יסוד נפשי של כוונה מיוחדת שבהיעדרו לא ניתן להאשים את העבריין באותן עבירות. כמו כן, גם לעבירות אלו יש מדרג לגבי רמת הכוונה המיוחדת הדרושה לעניין היסוד הנפשי המבטא את חומרתן כך שישנן עבירות שבהן נדרשת רמת כוונה גבוהה יותר ביחס לעבירות אחרות של כוונה מיוחדת שבלעדיה לא ניתן יהיה להרשיע את העבריין.
עבירות אלו מתאפיינות בעיקר בהלך הנפש המלווה את ביצוען שהוא הלך נפש מיוחד שבו העבריין שואף להשיג מטרה מסוימת או לגרום לתוצאות, שלרוב הן קשות, או להעמיד את קורבנו בסיכון גבוה להתקיימות התוצאות.
בעבודה זו אדון במספר עבירות בעלות כוונה מיוחדת וננתח את מרכיביהן תוך עמידה על גישת הפסיקה והספרות לגבי היסוד הנפשי הנדרש בהן.