(סמינריון מחקרי) תיאוריה מול פרקטיקה: עמדות כלפי שירות בתי הסוהר בקרב סטודנטים לקרימינולוגיה וסוהרים מיחידת נחשון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6606
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא:
בכניסתינו אל המאה ה-21 מחלחלת לתודעה הציבורית ההבנה כי, להשכלה יש תפקיד דומיננטי  בפיתוח רעיונות, תפיסות ודעות החשובות לדמוקרטיה, כמו גם בהגעה לשינויים הנחוצים לטובת הכלל בסיוע בניתוח בעיות חברתיות.
בהתאם לכך, חרט החינוך האקדמי על דגלו את ייעוד הקניית הידע ההיסטורי והמחקרי ואת המיומנויות הדרושות בתחום המקצוע הנלמד. יחד עם הגשמת מטרה זו, הדגש בצורך לפתח מערכת ערכים המשקפת את תפיסת העולם המקצועית, הפך ליעד מרכזי נוסף. תפיסת עולם זו, אמורה להביא לתמורות בעולמו של הלומד, על עמדותיו, ערכיו וראייתו הכללית, תוך הקניית קריטריונים לבחינת האובייקטים והתופעות המתרחשות סביבו. בפרוס העשורים האחרונים, חוקרים רבים ניסו לעמוד על מידת ההשפעה שיש להשכלה הגבוהה על  עמדותיהם של אנשי המקצוע לעומת אלו של אנשי האקדמיה מאותו התחום, כאשר לממצאים, במידה ותהא התייחסות מתאימה, עלולה להיות תרומה לפיתוח וייעול המערכות, תוך הגעה לסימביוזה בין השתיים.
 במחקר זה תהא התמקדות בפער, שבין עמדותיהם של הסטודנטים לקרימינולוגיה לבין אלו של הסוהרים, אשר השכלה אקדמית איננה אחת מדרישות קבלתם לעבודה, כאשר ההנחה היא כי  ההשכלה האקדמית ניצבת בבסיסו. מטרתו של המחקר, למעשה, היא לעמוד על השפעתו של הידע האקדמי בתחום הקרימינולוגיה על תפיסת עולמו של הסטודנט, תוך מיתון עמדותיו ופיתוח ראייה ליברלית ופחות ענישתית ונוקשה. בהתאם לכך גם פתיחות לביקורת כלפי מערכת הכליאה הלאומית וגישה תומכת באלטרנטיבות המוצעות לה בחוק. בהתבסס על ספרות מחקרית ענפה, ההנחה היא כי, היעדרו של ידע זה בקרב אוכלוסיית הסוהרים יבוא לידי ביטוי בעמדותיהם ותפיסתם את תיפקודם, תפקוד מקום עבודתם ויחסם כלפי חלופות המאסר הקיימות. כמו כן, תיתנן התייחסות גם להשפעתו של משתנה הוותק על גיבוש עמדות אלו בקרב הסוהרים.
לאור הכתוב לעיל, השערות המחקר הן:
קיימים הבדלים בעמדות כלפי מערכת הכליאה בישראל בין סוהרים לסטודנטים, כך שבקרב הסטודנטים העמדות כלפי מערכת הכליאה יהיו נוקשות וביקורתיות יותר מאשר עמדותיהם של הסוהרים.
קיימים הבדלים בין סוהרים לסטודנטים בעמדותיהם כלפי תפקודו של שירות בתי הסוהר.
קיימים הבדלים בין סוהרים לסטודנטים בעמדותיהם כלפי תפקוד הסוהרים בשירות בתי הסוהר.
קיימים הבדלים בין סוהרים לסטודנטים בעמדותיהם כלפי שימוש באלטרנטיבות למאסר.
קיימים הבדלים בין סוהרים בעלי וותק של עד שנה לסוהרים בעלי וותק של חמש שנים ומעלה בעמדותיהם כלפי אלטרנטיבות למאסר, תפקוד הסוהרים ותפקוד שירות בתי הסוהר.