תולדות האמנות: מבוא כללי (ציון 91, כולל תרשים)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2633

תקציר העבודה

ממ"ן 12
בקורס: "תולדות האמנות מבוא כללי" ניתוח הציורים של שופן וג'ורג'ונה: משפט שלמה ציון 91, כולל תרשים ממ"ן 12
שאלה 1
1 . בציור ניתן למצוא לדעתי ארבעה מישורים שונים.
המישור הראשון נוצרת מסגרת מרומזת לציור בצורת קשת ארכיטקטונית בחלקו העליון המעידה אולי על שער שדרכו מביט הצופה במתרחש. על הקשת משני צידיה פיתוחי זהב והכיתוב "יהוה" שממנו בוקעות אולי קרני אור. במישור השני, זה של הבמה למרגלות המושב המורם, עומדות ארבע דמויות. הדמות הימנית ביותר היא דמות אישה בהירה בלבוש מורכב יחסית ולידה על הבמה שרוע תינוק מת לבוש למחצה. לצידו משמאל ישנו תינוק נוסף, הפעם חי, עירום ומכונס אל זרועותיה של דמות נשית נוספת, כהת שיער, עטוית מטפחת אדומה ולבושה בפשטות יחסית, העוטפת אותו. מאחורי ולשמאל האישה עומד גבר מזוקן ואדמוני שרגליו מוסתרות על יד שמלת האישה, בלבוש פשוט מבד גס וגלימה לכתפיו שאוחז בידו השמאלית באישה וימינו אוחזת בחרב כעומדת לשלוף אותה מהנדן. במישור השלישי ניצב מושב מורם שנדמה כעשוי אבן כחלחלה ועליו פיתוחי זהב ולו משענת גבוהה ומעוטרת בעיקר בתכלת ואדום. על המושב ניצבת דמות ישובה הלבושה שמלה פשוטה ובהירה עם צווארון וחגורה מזהב. מאחוריה הדמות הישובה גלימה אדומה, מימין לדמות ניצב כתר על משען המושב ומעל ברכה הימינית (של הדמות) מונח שרביט. משמאל למושב ישנה דמות אפלה של גבר מזוקן שרק ראשה נגלה והיא אוחזת חנית ולראשה כעין תרבוש משוכלל בתכלת ואדום. במישור הרביעי של הציור אנו רואים שני עמודי תמך של המבנה, האחד מואר ומופרט יותר כך שניתן להכיר את העיטורים שעליו והשני אפל מאוד ומתגלה רק ברמיזה.
2. דמות האישה מימין זקופה, גווה מוטה מעט לאחור וראשה מוטה מעט כלפי מעלה. היא מניחה את ידה האחת על מותנה ואת השנייה על הבמה כאשר כף ידה מקומרת לחצי אגרוף וכך אפשר להציע שבין שתי ידיה נוצר ניגוד כאשר האחת (על מותנה) מעידה על קור רוח וריחוק רגשי, נינוחות ואולי אף אדנות בעוד שהשנייה מעידה אולי בכל זאת על מתח מסוים. האישה כביכול מביטה על הסיטואציה אך למעשה דומה כי המבט שלה תלוי באוויר והיא בוהה נכוחה. דמות התינוק שלידה כחלחלה, שרועה על גבה עם יד אחת על בטנה והשנייה שמוטה מטה, עיניה עצומות ומופנות מעלה…