הרב שמשון רפאל הירש

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2044
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

ב"ה עבודה בקורס 'פרשנות המקרא' בנושא:
"הרב שמשון בן רבי רפאל הירש" תאריך: אדר ב' תשע"א תוכן עניינים
היסטוריה –..3
תורתו של הרש"ר הירש –..5
אופי פירושו על התורה 7
היסטוריה הרש"ר הירש נולד בכד' בסיוון התקס"ח(20 ביוני
1 808) בהמבורג שבגרמניה. שמו המדוייק הוא ר' שמשון בן רבי רפאל הירש, אך בחיבורים שונים הוא נקרא ר' שמשון רפאל הירש. שם משפחת אביו במקור היה פראנקפורטר לפני שאביו שינה את שמו להירש. סבו של הרש"ר הירש היה דיין חשוב באלטונה, שליד המבורג, ואביו, רפאל הירש, היה סוחר אוהב תורה.
הרש"ר הירש למד בנעוריו בגימינסיה אצל חכם ברנייס של המבורג והושפע ממנו עמוקות. חכם ברנייס היה מנהיג בעל גישה מקורית ומודרנית אשר התעניין בפילוסופיה כללית, אך היה מהלוחמים הגדולים במגמות הרפורמה. כך שילב הרש"ר הירש לימודי הקודש עם לימודי החול. במקביל ללימודיו שימש הירש עוזר בבית מסחר.
בגיל עשרים נסע הירש אל ישיבתו של רבי יעקב עטלינגר, מגדולי התורה של אותה תקופה, ולאחר שנתיים וחצי בלבד של לימודים קיבל ממנו היתר הוראה.
ב-1829 (כשהוא בן 21) פנה רש"ר הירש לרכוש השכלה כללית באוניברסיטת בון, ושם למד תאולוגיה. שהותו שם הייתה קצרה למדי, והוא אף לא סיים את חובותיו האקדמיים.
ב-1830, עם פרישת רבה של אולדנבורג, נתמנה הרש"ר הירש בהמלצתו למחליפו, והוא רק בן 22. על השם שרכש לעצמו מעיד מתן התפקיד בידיו בגיל צעיר כל כך, כשהוא עדיין רווק. שנה לאחר מכן במהלך שהותו בעיר, התפלמס בחריפות עם מנהיגים רפורמים, וכן עם שונאי תנ"ך נוכריים. ואולם מאבקו באולדנבורג לא צלח כל כך, כפי שתעיד העובדה שכאשר עזב ב-1841 (לעיר אמדן) מינתה הקהילה באולדנבורג רב רפורמי כמחליפו.
באותה תקופה חיבר את ספרו "חורב" שבו הוא מסביר בכלים מדעיים שעבודת ה' לפי התורה אינה מיושנת. הוא התקשה להוציאו לאור ועל כן הקדים ליצירה הגדולה המיועדת פרסום של חוברת בשם "אגרות צפון". את שתי היצירות כתב בגרמנית. את אגרות צפון פרסם תחת שם העט "בן עוזיאל".
בשנת 1841 עזב את אולדנבורג ועבר לאמדן למשך שש שנים. באמדן המשיך בפעילותו הפולמוסית נגד הרפורמה תחת הסיסמה "האמת מתקיימת, השקר לא מתקיים", וכן הרבה לעסוק בחינוך ובגמילות חסדים.
בשנת 1847 עבר לכהן כרבה של ניקולשבורג. כהונתו כרב התקבלה מכך שהמשכילים ראו אותו כרב שיותר קרוב אל דעתם יותר מכל רב חרדי אחר ואילו החרדים ראו בו כפשרה נוחה מתוך הבנה שלא יקבלו רב חרדי סטנדרטי. כהונתו התאפיינה ברצף פולמוסים עם חרדים ועם רפורמים.
בשנת 1850 אחד-עשר בתי אב אורתודוקסים בפרנקפורט קיבלו רישיון ליצירת קהילה נפרדת בראשות רב משלהם, מכיוון שמצבם היה מדורדר ביותר בשל הדומיננטיות של המשכילים בעיר. הם נקראו "עדת ישורון". הרב הירש באותו הזמן היה נכשל בניסיונו לבסס בית מדרש לרבנים.
בהיותו  מאוכזב מהקשיים שהערימו על תוכניותיו ראשי הקהילה, הוא בחר לנטוש רבנות חשובה לטובת קהילה קטנה זו.
בפרנקפורט הוא כתב את פרשנותו לחומש ואת תרגומו לגרמנית וכן כתב פרשנות לסידור התפילה ולתהילים.
בנוסף הוא ניסה להוסיף חידושים עדכניים לאורתודוקסיות המסורתית. בית הכנסת נבנה בהדר רב, זימרה בו מקהלת גברים, בשחיטה הקפידו על היגיינה. גולת הכותרת היתה שבבית הספר התיכון שולבו לימודי חול ולימודי קודש. בבית ספר זה, שאותו ניהל הוא בעצמו, האידיאל היה לחנך תלמידים המשלבים תורה עם דרך ארץ. קהילתו גדלה והצלחתה סייעה לביסוס קהילות דומות בערים גרמניות נוספות, ביניהן ברלין שרבה היה רבי עזריאל הילדסהיימר. הרב הירש עמד בראש המערכה בפרנקפורט להפרדת הקהילה האורתודוקסית מהקהילה הרפורמית. מכיוון שהרפורמים היוו רוב, חוקי המדינה הגרמנית שראו את היהודים כקהילה אחת הטילו הגבלות מהותיות על האורתודוקסיה. הישגו הגדול היה ב-1876 כשהצליח להשיג מהממשלה את שינוי החוק. הרב הירש נפטר בכז' בטבת התרמ"ט (31 בדצמבר 1888) בגיל שמונים והותיר אחריו תשעה ילדים.
תורתו של הרש"ר הירש דרכו היחודית- פעילותו של הרש"ר הירש התמקדה בביסוס האורתודוקסיה, או כפי שכינוה "הניאו-אורתודוקסיה".
?? לא הבנתי את המשפט?? תנועת הרפורמה שנתקל בה לראשונה בעיר מולדתו, בהמבורג, שבה נפתח בית התפילה הרפורמי הראשון, ה"טמפל". מאורע זה היה –
***העבודה ללא מקורות