האם תמריצים שונים משפיעים על גישת האזרח בישראל למחזר פסולת ביתית ?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 9798
מספר מקורות 42

תקציר העבודה

תקציר מנהלים:
מחזור פסולת ופסולת ביתית בפרט הינו נושא בעל סדר עדיפות נמוכה במדינתנו. כיום , כ 90% מהפסולת הביתית מועברת להטמנה , שהיא השיטה הרווחת כיום במדינה לסילוק פסולת. שטחי ההטמנה בישראל מצטמצמים מדיי שנה בעוד ששיעור ייצור הפסולת עולה ב 5% כל שנה. בצורה זאת אנו גורמים לזיהום סביבתי , זיהום מי התהום , ניצול משאבי קרקעות ואיבוד חו"ג פוטנציאלים בכך שאנו לא ממחזרים פסולת.
בעבודה זאת אנו מציעים רעיון למיזם העוסק במחזור פסולת ביתית אורגנית מבתי מגורים משותפים באזור גוש דן , איסופו והפיכתו לקומפוסט – חומר מדשן טבעי ושיווק ומכירה שלו במגזר החקלאות ומגזר הגננות.
החידוש הוא שיתוף פעולה עם תושבי ישראל ותגמולם על פעילות מחזור בדרכים חומריות ומוראליות.
כמו כן בדקנו האם יש קשר בין המשתנה גישה למחזור המתבטאת במודעות ליתרונות המחזור , הנורמות החברתיות והסוציולוגיות בהן שרוי האינדיבידואל הרוצה לקחת חלק בפעילות מחזור והתמודדות עם קשיים ואדישות לבין המשתנה מתן תמריצים לעידוד מחזור המתבטא בצורות של מתן ידע , נוחות , כלים , תמיכה ושיתוף פעולה ע"י גורמים סביבתיים שונים ע"מ לעודד את האינדיבידואל להתחיל בפעילות מחזור.  בנוסף לכך בדקנו האם משתנים סוציו דמוגרפים כמו : מגדר , גיל , השכלה והורות לילדים משפיעים על טיב הקשר.
מצאנו כי הקשר בין המשתנים הינו בינוני עד חזק ובעל מובהקות חזקה.
כמוכן מצאנו כי לגיל , רמת השכלה והורות לילדים ישנה השפעה על חוזק הקשר שבין המשתנים בעוד שלמגדר אין השפעה.
כמוכן נראה בסופו של המחקר כי הנחת היסוד לביצוע המיזם הייתה שגויה בחלקה וכדיי שתרומת הקהילה לתהליך המחזור תהייה גבוה וכדיי שהמיזם יצליח אנו צריכים לחשוב על מתן תמריצים שונים החשובים יותר לקהילה ע"מ שיחלו בתהליך המחזור.
תוכן עניינים:
מבוא —
4-11
           
1 .1 הצגת הנושא 4-7
           
1 .2 המיזם -… 8-11
           
1 .3 שאלת המחקר –…
11
           
1 .4 השערת המחקר –. 11
סקירת ספרות –.. 12-16
שיטת המחקר –.. 17-20            
3 .1 הגדרת משתני המחקר . 17
           
3 .2 המודל התיאורטי -… 17
           
3 .3 השערות המחקר — 18
           
3 .4 המתודולוגיה של המחקר –.. 18
           
3 .5 הליך המחקר 18-20            
3 .6 שיטות לעיבוד נתונים .. 20 ממצאי המחקר — 21-18
סיכום ומסקנות — 29-30 בביבליוגרפיה –…
31-34
נספחים -.
35-36