מבוא לאנתרופולוגיה

סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1364

תקציר העבודה

ממן 12
שאלה מס' 1 סעיף א' אחד מנושאי המחקר של אנתרופולוגים פסיכולוגיים הוא האני והם מזהים בתרבויות שונות תפיסות של האני.לפי התפיסה המערבית האני הוא האחד,למרות שחלים בו שינויים לאורך כל החיים.בחברות לא מערביות לרב,אנתרופולוגים זיהו תפיסות אחרות של האני.
דוגמא לכך היא תפיסת האני אצל האינדיאנים הפנובסקוטים:בני תרבות זו האמינו שכל אדם מורכב משני חלקים-גוף, ו "אני חיוני".פעולת האני חיוני בא לידי ביטוי בחלומות ובמצבים של שכרון חושים.
כל עוד האני חיוני שב אל הגוף תוך זמן קצר,האדם נשאר בריא,אך אם נמנע ממנו לשוב אל הגוף,האדם יחלה וימות.אישיות כפולה זו הקנתה לכל אדם את היכולת לחולל ניסים.כל אחד היה יכול לשגר את האני חיוני שלו לפגוע באחרים,וכשם שאחרים היו מסוגלים לפתות את האני חיוני שלו להישאר מחוץ לגופו ולהמיט עליו מחלה ומוות.
התכונות האפשריים של תפיסה לא מערבית זו הם:
1. "האני חיוני" נותן פורקן לרצונותיו של האדם שאינם יכולים לבוא לידי ביטוי שהוא במצב של      "אני רגיל" (גוף).מצד אחד,האני חיוני יכול לסכן את האדם-אם לא ישוב במהרה אל הגוף,האדם יחלה      וימות,אך מצד שני, "האני חיוני" נותן הרבה כח בידי האדם:הוא מסוגל לפגוע באחרים ע" פיתוי האני      חיוני שלהם שלא לחזור לגופם.
2.  כמו כן, "האני חיוני" בקרב אותם אינדיאנים קיבל…