עבודה סמינריונית - הרוחק האסתטי בטיפול הפסיכודינאמי ובביבליותרפיה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6092

תקציר העבודה

הפקולטה לחינוך מגמת ביבליותרפיה סמינריון בקורס "טקסט תיאטרון והבניית המציאות" הרוחק האסתטי בטיפול הדינאמי ובביבליותרפיה אוגוסט
2 008
תוכן עניינים.
מבוא                                                                                                               עמ'
3 הרוחק האסתטי באומנות                                                                                     עמ'
4 -8
הרוחק האסתטי ומקבילותיו בתיאוריות ובטיפול הפסיכו-דינאמי                                 עמ' 9-13
הרוחק האסתטי בטיפול הביבליותרפי                                                                    עמ'
1 4-19
סיכום                                                                                                              עמ'
2 0 ביבליוגרפיה                                                                                                      עמ'
2 1-22
***ללא נספחים החוויה האומנותית, ובייחוד התיאטרונית והספרותית, מטילה בי כשפים מזה שנים. עודני מסוגל לשקוע ולאבד עצמי בנבכי רומאן עתיר יריעה, לחוש בכאבן ושמחתן של דמויות זרות ורחוקות מעולמי, במקום, בזמן ובנסיבות. הקריאה כמו מעוררת מתרדמה רגשות הרובצים במסתרים ומחכים לשעת הכושר להתלהט. החוויה וההכרה ברגשות אלו, מעבר לחקירה העצמית המתלווה, מובילה להנאה, שזכתה לכינוי קתרזיס.
חוויה רגשית דומה, הכוללת חקירת העצמי, ביטוי והכרה ברגשות מודחקים, היא החוויה הטיפולית הפסיכו-דינאמית, השואפת לקתרזיס ולעיבודן של התובנות המלוות אותו.
עבודה זו תעסוק בדמיון בין החוויה האסתטית לטיפולית, ובביטוין ההדדי בטיפול הביבליותרפי.
תחילה נפנה לראות מהו הרוחק האסתטי, כיצד התפתח ואופיין מושג זה על רמותיו השונות – על-הרוחק, תת-הרוחק והרוחק האופטימאלי. נסביר את המנגנון הנפשי העומד בבסיסו – שילובם של האגו המתבונן והחווה יחדיו בתפיסת החוויה האומנותית, ונראה כיצד בתחום התיאטרון נעשו ניסיונות ליצור מצבים מכוונים של על ותת רוחק כדיי להעצים את החוויה ולעורר את הקהל בפעולה.
בפרק השני נבחן כיצד התהליך הטיפולי מקביל לחוויה האומנותית, המתאפשרת באמצעות הרוחק האסתטי, וכיצד מנגנונים דומים עומדים בבסיסם. נראה כיצד המרחב הפוטנציאלי, העומד בבסיס משנתו של וויניקוט, מסביר את החוויה האסתטית והטיפולית, וכי, למעשה, הן מתקיימות בתוכו.
נראה כיצד טיפולים אשר עשו שימוש בצמצום הרוחק, ע"י החלשת כוחו של האגו המתבונן, לא הצליחו ליצור תוצאות חיוביות, וכי הרוחק האופטימאלי חיוני לטיפול.
בפרק האחרון נבדוק כיצד בביבליותרפיה, המשלבת את העולם הספרותי בטיפולי, הרוחק האסתטי משקף ומשפיע על הקשר הטיפולי שנוצר ותוצאותיו, דבר המעיד על מקורם המשותף במרחב הפוטנציאלי, וכיצד ניתן לעשות שימוש ברמות הרוחק כדיי לקדם את הקשר הנבנה.