השפעת הגיל על דירוגי שכיחות ואופייניות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3996
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

          השפעת הגיל על דירוגי שכיחות ואופייניות עבודה סמינריונית בקורס  "קריאה וליקויי קריאה"- 
1 0593
תקציר העבודה הנוכחית עוסקת בהשפעת הגיל על דירוגי מילים מקטגוריות בעלי חיים, כלי תחבורה ופירות וירקות במדדים שכיחות ואופייניות. עבודה זו התמקדה בבחינת ההבדלים בין נבדקים צעירים בני 20-23 ילידי הארץ, הדוברים עברית כשפת אם לבין נבדקים מבוגרים בני 70 ומעלה ילידי הארץ, גם הם דוברי עברית כשפת אם.
במסגרת העבודה, נבדקה השפעת הגיל על האופן בו אנשים מדרגים מילים מסויימות.
שכן, למבוגרים קיימות יותר בעיות שליפה מאשר לצעירים, אך מצד שני למבוגרים קיים מאגר מילים גדול יותר.  השערת המחקר בעבודה הנוכחית היא שלגילו של אדם קיימת השפעה על האופן בו הוא תופס מילים מסויימות ומדרג אותן.  כל הנתונים נאספו באמצעות שאלונים סגורים ומובנים, המיועדים למילוי עצמי ממדגם של 15 צעירים בני 20-23 ילידי הארץ ו- 15
מבוגרים מעל גיל  70 גם הם ילידי הארץ, שנדגמו בשיטת "כדור שלג". מתוצאות המחקר עולה כי ההשערה אוששה.  נמצא הבדל מובהק בין דירוגי המבוגרים לדירוגי הצעירים, אם כי לא בכל הקטגוריות.  נמצא הבדל מובהק בין דירוגי המבוגרים  ודירוגי הצעירים בקטגורית בעלי החיים.   ניתוח זה מראה שהמבוגרים סברו שהמילים יותר אופייניות וכן יותר שכיחות לקטגוריה ממה שסברו הצעירים. בקטגוריות פירות וירקות וכלי תחבורה לעומת זאת, לא נמצאו הבדלים מובהקים בין דירוגי המבוגרים ודירוגי הצעירים בשני המדדים.
גם מניתוח המתאמים בין מדד השכיחות למדד האופייניות שחושב על פני שתי קבוצות הגיל גם יחד,  עולה שוב כי בקטגוריית בעלי החיים בלבד אין מתאם בין הדירוגים בשני המדדים.  הנבדקים הבדילו בין מדד השכיחות למדד האופייניות ודירגו מדדים אלו באופן שונה.
Morrow & Duffy (2005)   במחקרם מתרצים זאת בכך שאוצר המילים של המבוגרים מבוסס יותר והם שולפים את המילים הללו יותר פעמים  ולכן המבוגרים תופסים מילים אלו כיותר אופייניות או כיותר שכיחות.