דימוי עצמי של בעלי פיגור שכלי ותכנית להעצמתם
מוסד לימוד | אוניברסיטת חיפה |
מקצוע | פסיכולוגיה |
מילות מפתח | דימוי עצמ, פיגור שכלי, תכנית העצמה |
שנת הגשה | 2007 |
מספר מילים | 8898 |
מספר מקורות | 74 |
תקציר העבודה
תוכן עניינים
תקציר התפתחות התפקוד החברתי בקרב האוכלוסייה הכללית מבוא
סקירת ספרות תפיסת העצמי התפתחות תפיסת העצמי התפתחות תפיסת העצמי אצל ילדים עם צרכים מיוחדים תפיסת העצמי של מתבגרים ומבוגרים עם פיגור שכלי התפתחות התפקוד החברתי בקרב האוכלוסייה הכללית שילוב בקהילה של אוכלוסייה עם פיגור השפעות האי- מיסוד השתתפות בעיסוקים רציונל מחקרי השערות המחקר דיון ביבליוגרפיה מחקר מצא כי קיימת אצל בעלי פיגור שכלי אי נוחות משיחות המרמזות על זהותם כבעלי מגבלה ולכן הם מתארים את עצמם ללא מגבלה אינטלקטואלית או דרך השוואה מועדפת ביחס לאנשים בעלי תפקוד נמוך ((Craig, Craig, Withers, Hatton & Limb,
2 002 .
לפי(
1 988 ) Damon & Hart העצמי כולל ארבעה מרכיבים: פיזי, פעולתי, חברתי ופסיכולוגי.
ייתכן ותפיסת העצמי החיובית של אנשים עם פיגור נבעה מחוסר מודעות לזהותם והסתרה של המשפחות והצוות מפני זהותם המוגבלת (Todd,
2 000, & Craig, Craig, Withers, Hatton & Limb, 2002) .
האינטראקציה עם בני גילם ללא מגבלה, במסגרות של עבודה ופנאי, מגבירה את תחושת תפיסת העצמי הירודה, מעצם ההכרה בהשתייכותם לקבוצה בעלת תווית((Petrovski & (Gleeson, 1997.
(& Anton, (1997 Smith העלו ממצאים מעניינים; אנשים אלו מודעים להיותם שונים, לתווית שהחברה טבעה בהם, אך הם משתמשים בתווית אחרת על מנת להגדיר את עצמם, כגון: לקויי למידה, בעלי קשיים רגשיים, בעלי קשיים רפואיים- פיזיים וחסרי עצמאות במשימות היומיום.
מחקר אחר מצא כי קיימת אצלם אי נוחות משיחות המרמזות על זהותם כבעלי מגבלה ולכן הם מתארים את עצמם ללא מגבלה אינטלקטואלית או דרך השוואה מועדפת ביחס לאנשים בעלי תפקוד נמוך (Craig, Craig, Withers, Hatton & Limb, 2002 ).