דימוי עצמי של בעלי פיגור שכלי ותכנית להעצמתם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8898
מספר מקורות 74

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר התפתחות התפקוד החברתי בקרב האוכלוסייה הכללית מבוא
סקירת ספרות תפיסת העצמי התפתחות תפיסת העצמי התפתחות תפיסת העצמי אצל ילדים עם צרכים מיוחדים תפיסת העצמי של מתבגרים ומבוגרים עם פיגור שכלי התפתחות התפקוד החברתי בקרב האוכלוסייה הכללית שילוב בקהילה של אוכלוסייה עם פיגור השפעות האי- מיסוד השתתפות בעיסוקים רציונל מחקרי השערות המחקר דיון ביבליוגרפיה מחקר מצא כי קיימת אצל בעלי פיגור שכלי אי נוחות משיחות המרמזות על זהותם כבעלי מגבלה ולכן הם מתארים את עצמם ללא מגבלה אינטלקטואלית או דרך השוואה מועדפת ביחס לאנשים בעלי תפקוד נמוך ((Craig, Craig, Withers, Hatton & Limb,
2 002 .
לפי(
1 988 ) Damon & Hart העצמי כולל ארבעה מרכיבים: פיזי, פעולתי, חברתי ופסיכולוגי.
ייתכן ותפיסת העצמי החיובית של אנשים עם פיגור נבעה מחוסר מודעות לזהותם והסתרה של המשפחות והצוות מפני זהותם המוגבלת  (Todd,
2 000, & Craig, Craig, Withers, Hatton & Limb, 2002) .
האינטראקציה עם בני גילם ללא מגבלה, במסגרות של עבודה ופנאי, מגבירה את תחושת תפיסת העצמי הירודה, מעצם ההכרה בהשתייכותם לקבוצה בעלת תווית((Petrovski & (Gleeson, 1997.
(& Anton, (1997  Smith  העלו ממצאים מעניינים; אנשים אלו מודעים להיותם שונים, לתווית שהחברה טבעה בהם, אך הם משתמשים בתווית אחרת על מנת להגדיר את עצמם, כגון: לקויי למידה, בעלי קשיים רגשיים, בעלי קשיים רפואיים- פיזיים וחסרי עצמאות במשימות היומיום.
מחקר אחר מצא כי קיימת אצלם אי נוחות משיחות המרמזות על זהותם כבעלי מגבלה ולכן הם מתארים את עצמם ללא מגבלה אינטלקטואלית או דרך השוואה מועדפת ביחס לאנשים בעלי תפקוד נמוך (Craig, Craig, Withers, Hatton & Limb, 2002 ).