דמות האשה באגדות

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4383
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן העניינים
פרק 1 : מבוא……………………………………………………………………….3
1 .1   האגדה ומקורותיה3……………………………………………………………… פרק 2 : אגדות חז"ל6…………………………………………………………………
2 .1      אגדות חז"ל…………………………………………………………………….6
2 .2     דמויות הנשים באגדות חז"ל…………………………………………………..6
2 .2.1        חוה…………………………………………………………………………..6
2 .2.2        מימרות ופתגמים על דמותה של האישה……………………………………7
2 .2.3        שרה………………………………………………………………………….9
2 .2.4        רבקה…………………………………………………………………………9
2 .2.5         מרים………………………………………………………………………. 10
2 .2.6        בת יפתח…………………………………………………………………….11
2 .3      סיכום………………………………………………………..…………….…..12
פרק 3 : אגדות מהמיתולוגיה היוונית………………………………………………12
3 .1 סיפורי המיתולוגיה היוונית……………………………………………………..12
3 .2 קופידון ופסיכה…………………………………………………………………..12
3 .3 דפנה…..………………………………………………………………………….13
3 .4 טאלאנטה.………………………………………………………………………..13
3 .5 פיגמליון וגאלאתיאה…………………………………………………………….14
פרק 4 : אגדות פוסט מודרניות…………………………………………………..….16
רומנים וילדים/ רולאן בארת…………………..…………………………………….16
4 .2 נישואים/ רולאן בארת…………………………………………………………..17
4 .3 זו המטיבה לראות/ רולאן בארת………………………………………………..17
4 .4 כאבי מחזור/ אתגר קרת ……………………………………………………… 18
4 .5 מיתוסים/ אורלי קסטל-בלום……..……………………………………………19
פרק 5 : פיתוח סיפור בכיתה………..………………………………………………20 פרק 6 : סיכום……………………………………………………………………….22
ביבליוגרפיה…………………………………………………………………………23
המעשיות והאגדות הן הספרות הקדומה ביותר הידועה לנו.
מקורותיה של ספרות זאת אינם ידועים וכנראה שנוצרה  מאז קיומו של האדם.  היא נשתמרה בזיכרונה של החברה בה נוצרה והועברה ע"י מספריה לדורות הבאים.
 ספרות זאת אומצה ע"י בני-אדם, ענתה לצרכיהם, השביעה סקרנותם ועוררה את התעניינותם (כהן 1997).
הסיפורים שורדים מדור לדור משום, שכנראה אומר אדיר כהן, הם מבטאים את רצון בני האדם ואת צרכיהם, חלומותיהם והעולם הבלתי מודע.
כהן מביא מדבריה של דינה מצגר, אחת המפתחות של תחומי הספרותרפיה: לדעתה לכל מעשיה או אגדה יש משמעות לגבינו. אנו נוטים להזדהות עם התסריט שלהן.
חוקר המיתוסים הנודע ג'וזף קמפל (בתוך כהן 1997) עוסק בהחייאת המיתוס בחיים. הוא מזהה שורה של שלבים אותם עובר הגיבור (שהוא למעשה כל אחד מאיתנו במהלך חייו).  שלבים אלה,  המופיעים בסדר שונה בסיפורי המיתוס והאגדה הם השלבים הבאים: הפגישה עם הטבע וההוויה, ההיטהרות, הקרובן, הפגישה עם הזר או בעל-חיים, החידה, המבחן, העמידה בניסיון, החצייה של המחסום וההתגברות על הבלתי-אפשרי ההתמודדות עם האויב והניצחון עליו, הירידה על העולם התחתון, הגילוי של מה שאנו מחפשים, ההתגלות, ההשתנות, הברכה, השכר, השיבה.
כל אחד משלבים אלה, בצורה זו או אחרת מוצא את ביטויו בחיי כל אחד מאתנו ואחת הבחינות החשובות היא בחינת המיתוסים המכתיבים את חיינו.
 המושג הרחב אגדה, כולל בתוכו יצירות עממיות, השונות בתוכן ובאיכותן ממשלים וסיפורי אלים ועד בדיות אנקדוטות, דברי גוזמה , מדרשים, פירושי מקרא ועוד (אופק 1998).
אופק (1998 ), מגדיר מהי אגדה ע"י שימוש בארבעה מונחי מישנה עיקריים:
סיפורי אלים וגיבורים (מיתולוגיה) – אוספי האגדות של עמי-קדם, המבטאות את הרגשת העולם הדתית. סיפורי המבול, סיפורי המקרא, המחלל מהמלין.
מעשיות – סיפורי-עם על חכמים וכסילים, מלכים ופשוטי- עם, זקנים וילדים שעלילותיהם מעוגנות במציאות, אבל עשויים להיות בהם גם יסודות פלאיים או חיות מדברות.
בדיות – מעשיות דמיוניות, המאכלסות בדרך כלל יצורים אגדיים (קוסמים, מכשפות, גמדים וענקים, פיות ומלאכים) ואשר עלילותיהם שזורות פלאים והתרחשויות מגיות (הנסיכה על העדשה, כיפה אדומה).  הבדיות מתרחשות בזמן ומקום בלתי-מוגדרים לגיבוריהם אין שמות, או ששמותיהם סמליים ("לכלוכית") .
 משל (פאראבולה) – סיפור אלגורי קצר, שיש לו נמשל או מוסר-השכל: כגון "האריה והחסידה", והקדום שבהם – משל יותם.