ספורט והישגים לימודיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 9711
מספר מקורות 77

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר מבוא תהליכים ביוכימיים במוח בעקבות הפעילות הגופנית והקשרם לתפקוד קוגניטיבי המנגנונים המתווכים בין פעילות גופנית ובין תפקוד קוגניטיבי הקשר בין פעילות גופנית לבין תפקוד קוגניטיבי-ממצאי מחקרים גישות בפסיכולוגיה ובסוציולוגיה של הספורט ומודלים שנגזרו מאלו גישות מבניות תפקודיות סטרוקטורליות- פונקציונליות גישות הקונפליקט גישות פרשניות- קונסטרוקטיביסטיות מודלים העוסקים בקשר בין פעילות גופנית לבין הישגים בלימודים המודל ההתפתחותי מודל ההשתייכות ל"חבורה המובילה  מודל ההון החברתי מאפייני אישיות, עיסוק בספורט והישגים בלימודי ייחוס סיבתיות שליטה עצמית צורך בהישג דיון וסיכום ביבליוגרפיה ממחקרים עולה כי תלמידים המשתתפים בספורט תחרותי אינם נופלים בהישגיהם הלימודיים מחבריהם שאינם נוטלים חלק בספורט תחרותי, ואף עולים עליהם, זאת למרות השעות הרבות המוקדשות לאימון ולמשחק. לאור האמור, הציב המחקר הנוכחי שתי מטרות; הראשונה, בדיקת הקשר בין עיסוק בספורט ומשתנים אישיותיים לבין הישגים לימודיים, והשנייה בחינת מודל תיווך המתאר את הקשר בין העיסוק בספורט הישגי לבין העצמת תכונות וכישורים הקשורים באופן משמעותי להישגים הלימודיים.
ספורט בונה אופי, האמנם? הפילוסוף הבריטי ג'ון לוק (
1 704-1632 ) העמיד את החינוך הגופני כבסיס לאימון מוסרי ושכלי והסיסמה "ספורט בונה אישיות" פותחה בבתי הספר באנגליה בעקבות התפיסות החינוכיות של לוק (אופיר (2006  . בסוף המאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים זכו האימון הגופני והספורט לתנופה מחודשת בקרב ילדים המשתייכים לעילית החברתית באנגליה ובצפון אמריקה. כאשר האימון הגופני והספורט שימשו לפיתוח תכונות אופי כאומץ לב, דבקות במטרה, תחרותיות, הגינות, שיתוף פעולה, קבלת מרות ומשמעת עצמית (פייגין, 2004). העיסוק בספורט ובמיוחד בספורט תחרותי נתפס כגורם חשוב בתהליך החברות סוציאליזציה של צעירים בימנו, והסוציולוגים של הספורט מניחים שעצם העיסוק בספורט משפיע הן על פיתוח תכונות אופי מסוימות, הן על הפנמת נורמות וערכים מסוימים והן על הציפייה הרווחת מהספורטאי היא שידגים דפוסי התנהגות .(Frey,
1 986) הישגים חברתיים שונים שנרכשו במסגרת האימון; כמשמעת, משמעת עצמית, עבודת צוות, קבלת מרות וכבוד לזולת.  מחוץ למגרש כמו גם בכיתת הלימוד, שם יציית התלמיד להנחיות מוריו ויגיע בזמן לשיעוריו לידור (2008) .
בנוסף להשפעות על ההתנהגות ועל פיתוח תכונות אופי, הפעילות הגופנית משפיעה באופן חיובי על מדדים קוגניטיביים, כגון:  ריכוז וקשב ותהליכי עיבוד מידע וזיכרון) לידור, Siegel,
2 006a ; 1997 , ) מגבירה את העניין בלמידה, משפרת את היכולת העיונית, את יכולת השיפוט (Strong et al., 2005) ופתרון הבעיות (רביב, אלדר,נאבל ולידור  1995   ) .
ילדים העוסקים בפעילות גופנית בגיל צעיר נוטים להמשיך כך גם בגיל המבוגר, והשליטה בגוף תורמת לביטחון עצמי, לעיצוב מושג עצמי .(Flinchum,1988; Sollerhed & Ejlertsson,
1 999) חיובי ולפיתוח מיומנויות חברתיות ובין אישיות בספרות קיימים מחקרים רבים הבודקים את הקשר בין פעילות גופנית, או פעילות בספורט תחרותי לבין הישגים לימודיים ( Castelli, Hillman, Buck, & Erwin, 2007; Coe, Pivarnik,Womack, Reeves, & Malina,
2 006; Grissom, 2005; Siegel, 2006b; Smith & Lounsbery,
2 009; ,(Videon, 2002