פסיכולוגיה פיזיולוגית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 19
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1957

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 19
שאלה 1
א.  הסבר/י במילים שלך את חוק הֶבּ. (4 נק') חוק הב מסביר את השתנות הנוירונים במבנה ובהרכב הכימי שלהן, בהגברה אסוציאטיבית ארוכת טווח, כאשר מתרחשת למידה שבעקבותיה נגרם שינוי בהתנהגות. על פי חוק הב, העיקרון הוא כך : כאשר נוירון א' מחובר עם סינפסה חזקה לנוירון ג', ונוירון ב' מחובר עם סינפסה חלשה לנוירון ג', אם נגרה שוב ושוב את שתי הסינפסות בו זמנית, ותיווצר דה פולריזציה וירי בנוירון ג'  מגירוי הסינפסה החזקה על ידי נוירון א', כתוצאה מכך תתחזק הסינפסה החלשה עם נוירון ב', ועתה גם היא תוכל ליצור דה פולריזציה וירי בנוירון ג'. ב. הצג/י דוגמא ללמידה בה מיושם חוק זה.
(4 נק') דוגמה קלאסית של למידה זו הוא בהתניה קלאסית, שחוק הב הוא הבסיס העצבי להתניה זו. מזון שהוא גירוי בלתי מותנה גורם לריור שהוא תגובה בלתי מותנית  אצל הכלב.
הגירוי הגורם לריור, עובר דרך סינפסה חזקה הגורמת לפ"פ בנוירון האחראי לתגובת הריור. כאשר בעת הגעת המזון יושמע צליל מסוים באופן עקבי, הסינפסה הסנסורית שמיעתית -שעד עכשיו נחשבה לסינפסה חלשה, ולא גרמה לפוטנציאל פעולה בנוירון הגורם לריור, תתחזק, ומעתה תגרום לפוטנציאל פעולה כשיושמע הצליל המסוים, ותפעיל את הנוירון שגורם לריור גם לשמע הצליל בלבד.   שאלה 2
איזה מבין המשפטים הבאים אינו נכון בנוגע לצורות היסודיות של למידה?
א.   בהתניה קלאסית נוצר קשר בין שני גירויים סמוכים בזמן.
ב.    התניה אינסטרומנטלית עוסקת בתגובות אוטומטיות טיפוסיות למין.
ג.    למידה מוטורית מהווה חלק מלמידת גירוי תגובה.
ד.    התניה אינסטרומנטלית מבוססת על יצירת קשר בין גירוי לתגובה.
ה.   תפקידה המרכזי של למידה תפיסתית הוא לזהות ולמיין עצמים.
שאלה 3