פרה סמינריון דיני תאגידים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2452
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תוכן עניינים :
ü     מבוא                                                                                                   3
ü     חוק החברות והרקע לחקיקתו                                                                        
4                                                                  ü     מהי חובת תום הלב?                                                                            5
                                           ü     הבחנה בין חובת תום הלב לחובת הזהירות ולחובת האמונים ושילוב עקרון תום הלב בחוק החברות                                                                                7                                                  ü     חובת תום הלב החלה על בעלי המניות                                                     8                     ü     חוק העונשין החל על הפרת תום הלב בחוק החברות                                                9                                                                                                           ü     סיכום                                                                                                 9                                  ü      רשימה ביבליוגרפית                                                                                      10                                        מבוא
מושג תום הלב הוא מושג רחב מימדים, ועל כן בנוגע לו ולפרשנותו מוטלת עלינו חובת זהירות שמא ייראה מושג זה כחסר תכלית. מושג זה הוא אבן בוחן לכלל הסוגיות המשפטיות וזה בא לידי ביטוי במרוצת שנות התפתחויותיו בפסיקות רבות ובדברי חקיקה ,דבר המהווה אינדיקציה של ממש הן למשמעותיות המרובה העומדת מאחוריו, והן לרצון המחוקק בהחלתו, וכן למדנו מהפסיקה כי מימדיו השתרעו במקביל על רוב תחומי המשפט.
מושג תום הלב ….
חוק החברות והרקע לחקיקתו חוק החברות הינו חוק שכל אדם או קבוצה שמקימים חברה יכולים לקבל את הוראות החוק כמו שהם או יכולים שלא לקבל את הוראות החוק, למעשה מדובר ביכולת להתנות או להציב תנאים על חלק מהוראות החוק.
כלומר,… מהו עקרון תום הלב? מהו היקף החובה לנהוג בתום לב? ובאילו מקרים, ייחשב אדם כנוהג בחוסר תום לב?
סעיף 12 לחוק החוזים קובע, כי "במשא ומתן לקראת חוזה חייב אדם לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב". עקרון תום הלב הוכנס אל המשפט הישראלי עם חקיקת חוק החוזים הכללי 1973 , עקרון תום הלב מהווה עבור חוק החוזים ערך מוסך של עקרונות מוסריים כגון נאמנות,אמונה יושר והגינות.
פרשנויות רבות הועלו בפסיקה לגבי המושג "עקרון תום הלב". … ניתן לראות פירוש נוסף למונח תום הלב במאמרה של … סטנדרט האדם הסביר יסוד תום הלב נבדק באופן אובייקטיבי, התנהגות הצדדים נבדקת לפי סטנדרט האדם הסביר ובמסגרת הבדיקה נשאלת השאלה האם מדובר בהתנהגות סבירה ההולמת שני צדדים לחוזה.
הבדיקה של יסוד תום הלב כוללת בנוסף יסודות סובייקטיביים, שכן המבחן האובייקטיבי מתייחס לנסיבות ספציפיות כדוגמת טיב העסקה, זהות הצדדים וכדומה. ניתן לקבוע, כי בחינתו של יסוד תום הלב היא אובייקטיבית, אולם אופי המשא ומתן הספציפי ומהותו של המשא ומתן נלקחים בחשבון.  קיומה של החובה אינו מותנה בחתימת החוזה….
הבחנה בין חובת תום הלב לחובת הזהירות ולחובת האמונים ושילוב עקרון תום הלב בחוק החברות חובת האמונים (סעיף
5 4 לחוק החברות) נועדה להתמודד עם בעיית הנציג באחד ההיבטים הבעייתיים ביותר שלה: מצבים בהם הנציג מבצע או משתתף בביצוע פעולות או עסקאות של החברה שבהן יש לו עניין אישי.
 כפי שנכתב במאמרה של … חובת תום הלב החלה על בעלי המניות על בעלי המניות חלה חובת תום הלב ,עליהם לפעול בהגינות ויושר כלפי החברה עצמה, המנכ"ל והדירקטוריון.
עליהם לעדכן את הדירקטוריון ….
חוק העונשין החל על הפרת חובת תום הלב בחוק החברות סעיף
5 6 (א) לחוק קובע כי על הפרת חובת תום הלב שנלקחה מהדין הכללי יחולו הדינים החלים על חובת האמונים, שחלים על הפרת חוזה… סיכום חוק החוזים (חלק כללי), בסעיפים 12 ו-39 דורש מצד לחוזה כי יתנהג הן במשא ומתן לכריתת החוזה, והן בקיומו ובביצועו של החוזה, בתום לב ובדרך מקובלת. הדרישה לתום לב ולדרך מקובלת פורשה בפסיקה כדרישה אחת.
תום הלב הוא מושג שסתום במשפט הישראלי וככזה הפרשנות שלו הנה גמישה יחסית. ….