שימוש בסמים בגיל ההתבגרות, התמודדות עם התופעה ודרכי טיפול

תקציר העבודה

בני נוער וסמים: בחירה אישית או דרך מילוט?
תוכן העניינים:
מתוך העיתונות                                                                                                                 מבוא                                                                                                                                                               גיל ההתבגרות                                                                                                                  א.
גיל ההתבגרות – כשלב התפתחותי                                                                                                             ב.
ההיבטים לגיל ההתבגרות                                                                                                                              
1 . היבט פיזיולוגי                                                                                                              2. ההיבט החברתי                                 
3 . ההיבט הכלכלי                                                                                                        
4 .
בגרות נפשית                                                                                                            נגע הסמים אצל מתבגרים א.
השימוש בסמים                                                                                                             ב.
התמכרות מהי?                                                                                                              ג.  השימוש בסמים ע"י בני נוער – ממדי התופעה                                                                ד. שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים בקרב תלמידים ונושרים מבתי ספר בקרב                האוכלוסייה הערבית                                                                                                      ה.
בני נוער וסמים: בחירה אישית או דרך מילוט?
ו.
הסברים אפשריים לשימוש בסמים בגיל ההתבגרות                                                       טיפול ומניעת שימוש בסמים בקרב מתבגרים א.
הרשות למלחמה בסמים                                                                                                ב.
פרוייקט אלטרנטיבי 2                                                                                                   ג.  עמדות מתבגרים למניעת השימוש לרעה בסמים                                                           ד.
מסע ההסברה "אין דבר כזה סמים קלים"                                                                    ה.  הורים ומתבגרים – סמים                                                                                              ו.  פעילות ספורטיבית ושימוש בסמים                                                                               סיכום                                                                                                                                 א.
תכנית מניעה שניונית: התלמיד המעורב בשימוש בסמים                                             ב.
בקרב בני נוער סמים בראש- תכנית למניעת השימוש לרעה בסמים           ג.  מעורבות תלמידים בתכניות המניעה                                                                             ד.
"הורה לי דרך: מדריך לפעילות עם הורים בתוכנית המניעה"                                         ה.
תלמידים סמים ואלכוהול                                                                                             ביבליוגרפיה                                                                                                                       מתוך העיתונות "בני נוער מבלים בכיכר הירח בירושלים" בירושלים מוכרת התופעה היטב: בני נוער ממגזרים שונים מתכנסים בכיכרות העיר, מדברים, מנגנים, שרים, מוכרים וקונים סמים מעריב, מהדורת יום שישי,24  באוגוסט 2001
אחת לכמה שעות אפשר לראות את זה קורה: בני נוער פלשתינים ויהודים עוזבים את הכיכר  בירושלים יחד ויוצאים – יחד – לדרכם, בדרך-כלל כדי להשתמש בסמים. לפעמים אלה  צעירות יהודיות, שהולכות עם צעירים פלשתינים. גם יורי גושצין שנרצח לפני כשבועיים  בידי פלשתינים, יצא כך בדרכו האחרונה. מחקירת המשטרה עלה כי לאחר ששתה עם כמה  ממכריו הפלשתינים, יצא איתם לראות דירה שזקוקה לשיפוץ…
במשטרה חוששים שהכיכרות הירושלמיות האלה, הפופולריות בקרב בני הנוער בעיר,  עלולות להפוך למלכודת דבש. ראש מחלק נוער-חשיפה בירושלים, פקד אבי ביטון, מגדיר  את מה שקורה היום "סכנה מוחשית ומיידית"-
"לאום חדש שמתבסס על עישון סמים"  במשך שנים רבות היוותה כיכר ציון מוקד משיכה לבני נוער מכל הסוגים. נוער מנותק  שעזב את הבית, חבורות צעירים משכונות מבוססות, תלמידי ישיבות, צעירים פלשתינים.
 יושבים, קבוצות-קבוצות,לפעמים גם מתערבבים. יוצרים עולם בפני עצמו. עם השנים הפכה  הכיכר למקום המרכזי לסחר בסמים של בני נוער.
כולם יודעים שזה שם, גם המשטרה  יודעת, ובאותה מידה ברור לה שהיא לא יכולה אלא לנגוע בקצה הקרחון בלבד.
העובדה שהכיכר המיתולוגית הפכה באחרונה לאתר בנייה שהרחיק ממנה את בני הנוער, לא  שינתה את המצב: עברו למקומות אחרים, למשל למקום שנקרא כיכר הירח, ליד קצין העיר,  מה שהיה בית-החולים האיטלקי. מקומות כמו כיכר החתולות וגן העצמאות ממשיכים אף הם  לככב כמוקדי משיכה בני הנוער.
חוקרי מחלק נוער-חשיפה ממונים על חשיפת עבירות סמים ועבריינות קשה בקרב בני  נוער. הכיכרות, כמו שניתן כבר להבין, הן חלק ממוקדי הפעילות, ולדברי פקד ביטון:
החוקרים מכירים את כל הצעירים הקבועים הנמצאים שם. רובם גם מתועדים במצלמות המשטרה. חלק לא מבוטל מהם כבר השאיר לחוקרים טביעות אצבע, כשעוכבו לחקירות.
החוקרים ועובדי הנוער מזהים שם כמה קבוצות:
ישנה חבורת הצעירים שנטשו את בתיהם,  ישנן חבורות של בני נוער ישראלים, ילידי הארץ, וחבורות של עולים ממדינות חבר העמים, שלעתים נחלקות בתוכן לפי ארץ מוצא. ישנן קבוצות של תלמידי הישיבות, וישנן חבורות הנערים הפלשתינים.
"בדינמיקה שבין הצעירים ישנה פריצה של גזע, עדה ולאום. הכל נפרץ פה", אומר פקד ביטון.
"המכנה המשותף הוא השימוש בסמים. אחת החבורות המרכזיות במקום, אומר ביטון, היא חבורה של 20-10 צעירים, שעזבו את בתיהם, מעין מורדים צעירים. "הם עזבו את בית-הספר", אומר ביטון, "עזבו את המשפחה, והם מסתובבים. הם בני 18-15, רובם צברים מחתכים שונים באוכלוסייה. המכנה המשותף שלהם הוא העובדה שהם מאסו בהוריהם, במשמעת, בבית, בלימודים. לעתים ניתן לראות כאן קבוצות קטנות של בני נוער שאינן שייכות להגדרה של 'נוער  שוליים': צעירים ממשפחות מבוססות, המגיעים הנה רק כדי לרכוש סם. באים, שולחים את  אחד מבני החבורה, הוא מבצע את הקנייה, וכולם חוזרים הביתה, וברוב המקרים מוצאים אותו ריק, ההורים אינם.
ביטון: "אלה בעיקר בני טובים שהוריהם הם אנשי קריירה. הילד לבד בבית כל היום, הוריו מגיעים רק בערב. כשהוא חוזר מבית-ספר אין לו אוכל חם, והוא מחמם לו איזה שניצל. הוא לבד מהצהרים עד שמונה בערב. ואז מופעלים עליו סקרנות, לחץ חברתי, רצון להיות עם חברים, והוא הולך לכיכר. זה המאפיין הבולט ביותר בשנה הזו, מבחינת בני נוער מבתי-ספר יוקרתיים". (עמיר בן-דוד ואילאיל שחר. 2001) מבוא
תקופת ההתבגרות רצופה במצבי קונפליקט בין המתבגר לבין סביבתו, שעיקרם בלבול בזהות העצמית, הנובע מהשאיפה לעצמאות ולהשתחררות ממסגרות מכוונות (משפחתיות וממסדיות) מחד גיסא והצורך בתמיכה עד כדי תלות רגשית בעולם המבוגרים מאידך גיסא. במהלך העשורים האחרונים, התרחבו תחומי משבר אלו. מצד אחד התרבו המשאבים הנתונים בידי הצעירים – נגישות לכסף ולמשאבי ידע המגיע דרך אמצעי טכנולוגיה חדישים, ניידות יבשתית ובין יבשתית והתנסויות מיניות מוקדמות ומן הצד השני התרחקה מאוד מהצעירים האפשרות להגיע לעצמאות כלכלית וחברתית, בשל שנות ה"חניכה" הארוכות הנדרשות להתמחות מקצועית, כל זה בתוך הוויה מתערערת והולכת של עולם הערכים של המבוגרים ושל סדרים חברתיים המשתנים בקצב מהיר.
תקופת ההתבגרות הנה תקופה קריטית לגיבושם של ממדי מפתח פסיכולוגיים אשר נוטים להישאר יציבים במהלך החיים הבוגרים. התיאוריה ההתפתחותית של אריקסון, Erikson, 1963)), ממצבת את תקופת ההתבגרות כתקופה של גיבוש הזהות. הקשיים העומדים בפני המתבגר: הקושי להסתגל לשינויים מהירים; הקדמה או איחור בהתפתחות; דחייה חברתית; קשיים בגיבוש הזהות העצמית; קשיים ביחסי מתבגרים-הורים. כאשר המתבגר אינו מצליח לעמוד באתגרים הללו ונתקל בקשיים גדולים, עלולות להיווצר סטיות התנהגותיות: עבריינות נוער; התאבדויות; אנורקסיה ובולימיה; שתיית אלכוהול עישון ושימוש בסמים. מטרת הסמינריון, דיון בנגע הסמים אצל מתבגרים. לשם כך אסקור:
1.                    את מאפייני גיל ההתבגרות והבעיות הכרוכות בגיל זה.
2.                    את הספרות המחקרית הדנה בנגע הסמים אצל מתבגרים. אשר דרכה אנסה לענות ולהתמודד עם שאלת הסמינריון ולבדוק אם נגע זה הוא בחירה אישית או דרך מילוט?
3.                    את דרכי מניעה וטיפול בנגע זה. ובכלל זה אציג בסיכום לסמינריון, תכנית מניעה שניונית לגבי התלמיד המעורב בשימוש בסמים שהוצאה ע"י משרד החינוך.