משנתו המדינית של אלכסנדר המילטון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7838
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

דמותו של אלכסנדר המילטון נתפסת בהיסטוריה האמריקאית כדמות ייחודית. תפיסותיו לגבי האדם וגישתו המדינית- פוליטית, הופכות אותו לאחד מאבות האומה ואדריכלה של רצות הברית של  אמריקה.
קווים לדמותו – אלכסנדר המילטון ( 1755-1804) , אמריקאי, עיתונאי, חייל, עורך דין, מדינאי ופוליטיקאי, היה אחד מעורכי הדין הבולטים ביותר בארצות הברית, היה ציר משפיע בוועידה החוקתית והמחבר העיקרי של "מאמרי הפדרליסט". המילטון היה שר האוצר הראשון (בקבינט הראשון בוושינגטון) והמשפיע ביותר של המדינה אשר הציג את החוקה האמריקאית לציבור האמריקאי הסקפטי וביסס את כלכלתה של ארצות הברית הצעירה בהצלחה. הוא ביסס את הבנק הציבורי הראשון והניח את יסודות הקפיטליזם בארצות הברית.
המילטון נולד כאנגלי והייתה לו אוריינטציה אנגלית, כך שהמודלים האנגליים עמדו לנגד עיניו. המושבות האנגליות הכריזו על עצמאותן בהכרזת העצמאות בשנת 1776. מאותו רגע ואילך, הייתה נתונה הפוליטיקה האמריקאית בקלחת מרתקת וייחודית של ניסיונות לגבש עמדות אינטלקטואליות כמו גם מעשיות לגבי הדרך שיש לנקוט בה.
אחד האנשים הידועים ביותר כמעצב המדיניות האמריקאית באותן השנים היה אלכסנדר המילטון. בגישושי המושבות אחר פתרון מדיני הועלו מספר הצעות. הרעיון אשר בסופו של דבר ניצב הי הקמת ממשל ריכוזי חדש, רעיון אשר הגה המילטון. צעד זה של הקמת ממשל ריכוזי חדש, היה מבחינתו ש אלכסנדר המילטון צעד לקראת יסודה של דמוקרטיה ללא ריסון אנרכיה טוטלית.
המילטון שאף לייסד ממשל ריכוזי וחזק, בעל יסודות איתנים, שאיפה אשר נבעה מתפיסתו באשר לאופי האדם. תפיסה זו תלווה את אלכסנמדר המילטון לאורך חייו הקצרים. אחד מהנושאים בהם היה שרוי במחלוקת היה המאבק לארור החוקה. את חלק מחילוקי הדעות בנידון ניתן היה לראות דווקא בכתבי הפדרליסט שבאו לצדד באישור החוקה. "מאמרי הפדרליסט" הינם קובץ של 85 מאמרים אשר התפרסמו בעיתונות באמריקה בשנים
1 787-1788. הכותבים היו מהסטייה הפדרליסטית של המילטון – ג'יימס מדיסון, ג'ון ג'יי וכמובן אלכסנדר המילטון (שלושתם היו ממנהיגי המרד נגד בריטניה). התוכן העיקרי של המאמרים היה לשכנע את המדינות לתמוך בחוקה האמריקאית שמתעצבת באותם ימים. את רוב המאמרים כתב המילטון.  תוצאת המאמרים האלה הייתה אולי החיבור החשוב ביותר במדעי המדינה שנכתב אי פעם בארצות הברית. המאמרים נוצרו בתקופה של משבר ונכתבו בחיפזון אך הם נחשבים עד היום לספרות היסוד של המשפט החוקתי ופרשנות ברורה לעיקרי הממשל האמריקני וכן קלסיקה בתחום התיאוריה המדינית.
מטרת עבודה זו הינה לבדוק את מהותה של מדיניותו של המילטון, את היתרונות שלדבריו מצויים בה ואת החסרונות אשר עשויים לצמוח באמריקה אם לא תאומץ.
בעבודה אסקור תחילה את מצבה ההיסטורי של ארצות הברית ערב תחילת פועלו של המילטון. עיקר עבודתי יהיה בנושא החוקה והממשל הפדראלי על פי כתבי הפדרליסט. ההתייחסות של המילטון וחבריו לנושא הפרדת הרשויות, מגילת הזכויות ויחסי הגומלין בין הממשל המרכזי לממשלי המדינות. כמו כן אסקור בעבודה את המחלוקת החשובה בין המילטון וג'פרסון, ויכוח בין שני ענקי דור, שתי דמויות מופת. ויכוח זה יצר ניסוחים מבריקים ומיוחדים אודות תפיסת עולמם ותפיסות שלטון שונות הקשורות לאופי האדם, אופי השלטון הרצוי, פיתוח יחסי מסחר, כלכלה ויחסי חוץ. כרקע לויכוח בין המילטון וג'פרסון, אתחקה אחר התהוות המפלגות וצמיחתן בארצות הברית תוך ניסיון להדגיש את תרומת הויכוח בין האישים בהקמת גושי המפלגות והתפלגותן למחנות: פדרליסטים המילטונים מול  רפובליקנים ג'פרסונים, נושא אשר מהווה מרכיב חשוב מעין כמוהו בדמוקרטיה האמריקאית.
העבודה תתמקד במאבק לאשרור חוקת ארצות הברית שבאה מתוך כתבי הפדרליסט, מתוך מדיניות לאומית ריכוזית בעצם.
המילטון מנסה בעצם לבנות בארצות הברית איחוד לאומי, לאומיות. תפיסתו המדינית הנשענת על השכלתו האירופאית וכפולמוסן מומחה לחוקה האנגלית, ביקש המילטון להעתיק את המשטר האנגלי לארצות הברית, בדרכו הייחודית.
מדיניותו של אלכסנדר המילטון הייתה מיוחדת במספר אופנים מקודמיו. בעבודה זו אחקור ואציג את המיוחד במשנתו המדינית והפוליטית ובהשפעתה על בחירת תומס ג'פרסון לנשיאות ארצות הברית. בעבודה אנסה לתת תשובה לשאלת ייחוד משנתו הפוליטית והמדינית של אלכסנדר המילטון.