סחר בנשים- התייחסות המשפט הפלילי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9147
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 4
המצב החוקי בישראל. 5
סעיפי החוק בעניין מניעת סחר בבני אדם.. 5
סחר בבני אדם והזכויות החוקתיות בישראל. 7
התייחסות הפסיקה בישראל לתופעת הסחר בבני אדם.. 10 יסודות עבירת הסחר במסגרת פסיקת בתי המשפט. 13
הגדרת מונחי הקניה והמכירה. 13
הגדרת התמורה. 15
הגדרת הזכות הרכושית. 16
היחס בן עבירת הסרסרות לעבירת הסחר בבני אדם.. 18
העדר רלוונטיות הסכמת קורבן הסחר. 20 משפט בין לאומי ומשפט משווה בסוגיית הסחר בבני אדם.. 21
התייחסות החוק הבינלאומי 21
משפט משווה בסוגיית הסחר בבני אדם.. 23
אוסטרליה. 23
ארה"ב. 24
בריטניה.
5 היבטים חוקתיים של הסחר בנשים במדינות מוסלמיות. 26
סיכום.. 30 ביבליוגרפיה. 32
מבוא
סחר בבני אדם הינה תופעה בינלאומית נרחבת שעניינה העברת בני אדם בין מדינות תמורת כסף שמשולם להם, למשפחתם או לצד שלישי השולט בהם, בדרך כלל למטרות ניצול כוח העבודה. הסחר בבני אדם יכול להתבצע בהסכמת האדם המועבר או בניגוד לרצונו ומתאפיין במעבר מסביבות עניות, נכשלות סוציו אקונומית ובעלות אחוזי אבטלה גבוהים למדינות עשירות יותר המתאפיינות במעמד סוציו אקונומי גבוה יותר.
לנוכח הגדלת השינויים הסוציו אקונומים בין מדינות העולם ופערים בין מדינות מפותחות למדינות מתפתחות, בד בבד עם הפיכתה של התחבורה למרחקים ארוכים זולה ומהירה, ניתן להצביע בעת המודרנית על החרפה משמעותית של תופעת הסחר בבני אדם.
בעייתיות בתופעת הסחר בבני אדם באה לידי ביטוי בכך שמדובר בשלילת החירויות הבסיסיות של אדם וניצול מחפיר אשר עולים לכדי "עבדות מודרנית" לעיתים ואינם עומדים בקנה אחד עם עקרונות מודרניים של זכויות אדם באשר הוא אדם, זכויות האדם על גופו וחייו בנוסף הסחר בבני אדם יוצר פגיעה במרקם החברתי תוך יצירת מובלעות סוציאליות של אנשים חסרי זכויות ומעמד. ניכר כי קיים קושי משמעותי להצביע על היקפה המדויק של תופעת הסחר בבני אדם מכיוון שמטבע הדברים מדובר על פעילות בלתי חוקית שחלקה הגדול לא מתגלה. לא זו אף זו, מכיוון שקורבנות הסחר בבני אדם בעצמם הינם בחזקת עבריינים, אלו חוששים להיחשף מחשש שיגורשו ויענשו.
בעבודה זו אבקש לבחון את תופעת הסחר בבני אדם החל מבחינת השאלה מהו סחר בבני אדם וסוגיית הסכמת הקורבן, האופן בה החקיקה הישראלית והעולמית מתמודדת עם התופעה, וכיצד ראוי לטפל בה.
במסגרת עבודה זו אבקש לבחון לעומק את החקיקה בישראל, וזאת לנוכח תיקוני החקיקה משנת 2000 והתיקון משנת
2 006 אשר הגיע בעקבותיו. במהלך העבודה אבחן את מרכיבי החקיקה ואסקור את האופן בו פסיקת בתי המשפט מתייחסת לחקיקה הנוגעת לסחר בבני אדם.
כפי שנראה להלן, בתי המשפט בישראל בחרו לפרש את החקיקה הנוגעת לסחר בבני אדם באופן רחב מאוד החורג מהפירוש הנהוג במסגרת הדין הפלילי, ומצביע על הרציונאל הניצב בבסיס החקיקה שנועדה להיאבק בתופעת הסחר בבני אדם.
בנוסף, אסקור במהלך העבודה את הדין הנוהג במספר מדינות בעולם ואציג את אופן התייחסות המדינות המערביות לתופעת הסחר בבני אדם. כפי שנראה, מדינות המערב תופסות היום את תופעת הסחר בבני אדם כנגע בעייתי במיוחד, שיש להשוות אותו לתופעת העבדות, ויש לבער אותו מהייסוד.
יאמר כבר בשלב זה, אין בכוונתי להתרכז בעבודה זו באספקטים חוקתיים ואספקטים הנוגעים לזכויות אדם, אלא להתמקד בהתייחסות הדין הפלילי ופסיקת בתי המשפט לתופעה.