עבודה סמינריונית בנושא ביקורת חקירתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5378
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר מנהלים —
2
תיאור העמותה —
3
סיפור המעילה —
4
הישות המשפטית הנבדקת -…
7
המעורבים בביצוע המעילה -…
8
אופן החשיפה –.
8
נפגעי המעילה –.
9
הכשלים במערכת הבקרה שאפשרו את המעילה —
10 אופן איתור המעילה ..
11
הצעדים המשפטיים שננקטו כתוצאה מחשיפת המעילה –..
13
כימות הנזק
14
מערך בקרה ונהלי ביקורת אשר היו מונעים את המעילה –.
14
ביבליוגרפיה –…
16
תקציר תיאור העמותה – עמותת "קרן מאור" נוסדה בשנת 1983 במטרה לקדם עניינים הקשורים בסיוע למוסדות דת, משפחות ברוכות ילדים, ילדים חולים ועוד. משנת 2006 מיקדה העמותה את פעילותה בסיוע למען השבתו של החייל החטוף גלעד שליט. העמותה נועדה לרכז כספים על-מנת לקדם ולסייע במימון הפעילות המבוצעת בארץ ובעולם על-ידי משפחת שליט ועל-ידי המטה למען שחרורו של גלעד.
סיפור המעילה – בחודש יולי 2010 הצטרף למטה המאבק מר רונן בר שירה כמגייס תרומות למען העמותה.
במהלך פעילותו פנה בר שירה לגופים עסקיים ולאנשים פרטיים בבקשת תרומות כאשר הוא מנחה אותם להפקיד את כספי התרומות לחשבון הבנק הפרטי של זוגתו. כך, שלשל בר שירה לכיסו את כספי התרומות.
הישות המשפטית הנבדקת – הישויות הנבדקות הן עמותת "קרן מאור", מטה המאבק למען שחרור גלעד שליט בראשות מר שמשון ליבמן, מר רונן בר שירה, וכן מר מוטי בן דוד בעלי חברת "קרגו אינטר בע"מ" החשוד כי סיפק חשבוניות פיקטיביות לבר שירה.
המעורבים בביצוע המעילה – המעורב העיקרי בביצוע המעילה הוא רונן בר שירה. בנוסף, ניתן למנות את מוטי בן דוד שסיפק חשבוניות כוזבות, שליחיו של בר שירה בגיוס התרומות, וכן את אביגיל בובוביץ, זוגתו של בר שירה אשר לחשבונה הופקדו הכספים.
אופן החשיפה – חשיפת המעילה התאפשרה תודות לגברת אילנה כרמי מחברת "א. דורי בע"מ", אליה פנה בר שירה בבקשת תרומה. הגברת כרמי חשדה שמשהו אינו כשורה ופנתה למטה המאבק בבקשה לאמת את פרטי הפניה. פנייתה של כרמי הביאה לחקירת האירוע וחשיפת המעילה. נפגעי המעילה – בין הנפגעים ניתן למנות את עמותת "קרן מאור", בני משפחת שליט, התורמים שכספם נגנב, מדינת ישראל ורשויות המס, ומוסד התרומה בישראל.
הכשלים במערכת הבקרה שאפשרו את המעילה – כשלים רבים אפשרו את ביצוע המעילה: העמותה לא העסיקה מבקר פנים, לא הייתה הפרדת תפקידים, גיוס מתנדבים לקוי, חוסר בקרה על תשלומים לספקים, אי קיום נהלים מסודרים לפעילות מתנדבים ואי שימור קשר עם תורמים.
אופן איתור המעילה – צוות הביקורת החקירתית ערך היכרות מקיפה עם העמותה ונהלי העבודה הנהוגים בה. נערכה בדיקה על היקף הסמכויות וההרשאות שניתנו לבר שירה ולמתנדבים נוספים, נבדקה דרך פעולתו של בר שירה בגיוס התרומות ונבדקו חוזי ההתקשרות עם ספקי השירותים של העמותה. במהלך הבדיקות נתגלו כשלים חמורים בהתנהלותה התקינה של העמותה.
הצעדים המשפטיים שננקטו כתוצאה מחשיפת המעילה – רונן בר שירה נעצר והוגש נגדו כתב אישור חמור הכולל מספר סעיפים: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, חשבוניות פיקטיביות ואיסור הלבנת הון.
כימות הנזק – על פי כתב האישום גנב בר שירה במרמה 223,320 ₪. בנוסף, סך החשבוניות הפיקטיביות והכוזבות שנעשה בהן שימוש במהלך המעילה עמד על 282,100 ₪.
מערך בקרה ונהלי ביקורת אשר היו מונעים את המעילה – העסקת מבקר פנימי, קיום נהלים לגיוס מתנדבים, ביצוע בדיקות ובקרות באופן שוטף, קיום נהלי עבודה מסודרים, קיום נהלים ברורים לגבי אופן גיוס התרומות,  ייעוד כספי התרומות ושמירה על קשר עם התורמים.