עבודה בנושא האיחוד האירופי המדברת על זהויות לאומיות ברוח האיחוד

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2201
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח והחברה המחלקה לפוליטיקה וממשל                                                            שנה"ל תשע"א עבודה במסגרת הקורס האיחוד האירופי: זהויות, אזרחות ולאומיות
2 3/02/11
הקדמה:
האיחוד האירופי הינו גוף עצמאי המורכב מ- 27 מדינות אשר החליטו לוותר על  חלק מזכויותיהן הלאומיות והפקעת סמכויותיהן כלפי מעלה , לטובת מוסדותיו של האיחוד האירופי (שרביט, עמוד 156).  כיום, האיחוד  האירופי מהווה גוף דומיננטי אשר לוקח חלק גדול בעיצוב סדר היום העולמי והאירופי. אף על פי כן מתקיים מתח רב בין שמירת צביונן של מדינות הלאום אשר מרכיבות את האיחוד לבין הרצון והצורן להיות גוף שלם ומאוחד אשר מהווה מקשה אחת ואשר שואף להכיל בתוכו 27 מדינות שוות ודומות אשר בינן מתקיימת על לאומיות. בכדי לעמוד על קושי זה אתייחס למשפטו של פרופסור אלי בר נביא "עתידה של מדינת הלאום [האירופית] הריבונית לוט בערפל. לא במפתיע תהליך דעיכתה החל באירופה, היינו בערש הולדתה… מדינת הלאום [האירופית] הייתה חזקה דייה למנוע את איחודה של היבשת, אך לא חזקה עד כדי לשבור את אחדותה.." . אנסה לנתח את המשפט הזה תוך התייחסות למבנה, מדיניותו ומוסדותיו של האיחוד האירופי וכן למושגים חשובים שקשורים לנושא כגון : אומה ומדינה, לאום ומדינות הלאום, לאומיות, לאומנות ופוסט לאומיות.
בכדי לעמוד על קשיי האיחוד בהקשר של הלאומיות בצורה הטובה ביותר יש להבין קודם כל את משמעות המושגים הללו, את ראשיות היווצרותם וכיצד הם באים לידי ביטוי במבנה האיחוד האירופי ובמדיניותו.
אומה ומדינה:-