הרמת מסך ההתאגדות בחברה בע"מ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4157
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן עיניינים מבוא  —
3 הרמת מסך- הצגת הנושא  –  4
מצבי הרמת מסך  –  4
עילות להרמת מסך  —  5
נושים רצוניים מול נושים לא רצוניים   6
האם חוק החברות החדש הביא לקיצו של עידן האחריות המוגבלת?
6 הדחיית חוב בעלים  — 9
סיכום 
1 2
רשימה ביבליוגרפית 
1 3
מבוא
הרמת מסך הפכה לאחרונה לאחד הכלים המשפטיים הנפוצים להטלת אחריות אישית על העומדים מאחורי האישיות המשפטית הנפרדת של חברות בע"מ. מאחר והרמת המסך הינה החריג לכלל האישיות המשפטית הנפרדת של החברה מבעלי המניות ואחריותם המוגבלת לחובותיה, נדרש המבקש להרים מסך להרים את נטל ההוכחה לקיומן של הנסיבות המקימות עילה לכך. שימוש הגובר בדוקטרינת הרמת המסך נעשה לאחרונה לאור ריבוי המקרים בהם בעליו של תאגיד מנצלים את אישיותו המשפטית הנפרדת של התאגיד והאחריות המוגבלת, בכדי להימלט מעמידה בהתחייבות התאגיד כלפי נושים, עובדים רשויות המס וכיו"ב, וכדי להבריח נכסים או לקחת סיכוני מימון ופעילות גבוהים במידה שאינה סבירה. לאור זאת, הרמת מסך הפכה לאחרונה למעין "מונח קסם", בכל הליך בו "מסמנים" נושיהם של חברות כ"מטרה" את בעלי השליטה בה, ומטרתם היא לחדור לכיסם העמוק כביכול, ולרדת לנכסיהם האישיים.
השאלות הנשאלות- האם ניתן להרים את מסך ההתאגדות? אם כן, מתי? מהי דעתו של בית המשפט לעניין הרמת המסך? נדון במצבי הרמת המסך ובעילות להרמת המסך ונבדוק מהו ההבדל בין הנושה הרצוני לנושה הלא רצוני.
חמש שנים לאחר חקיקתו של חוק החברות, התשנ"ט-1999, נכנס לתוקף חוק החברות (תיקון מספר 3), התשס"ה-2005 אשר חולל מהפכה נוספת בדיני החברות. ההסדר בחוק החברות, לפני תיקון מס' 3, גרר מבול של בקשות להטלת אחריות אישית כעל בעלי המניות של החברה, עד אשר נדמה היה שהחוק הביא לסופו של עידן האחריות המוגבלת של החברה. בהמשך ננסה למצוא את ההבדל בין הגדרת הרמת המסך על פי סעיף 6 לחוק החברות לפני תיקון מספר 3
ולאחריו, ונבדוק כיצד התיקון מצמצם את המקרים בהם ניתן לבצע הרמת מסך.
בנוסף לסנקציה של הרמת מסך, רשאי ביהמ"ש להפעיל סנקציה נוספת או אחרת, מתונה יותר מהרמת המסך, שנקראת "הדחיית הלוואות".
 מדובר בסעד מידתי יותר שמשמעותו הינה דחיית החזר הלוואת בעלים עד לאחר שנפרעו חובותיהם של הנושים האחרים. נבדוק האם די בהוכחה כי החברה פעלה מתוך "מימון דק" לשם הדחיית חוב הבעלים, נדון בשיקולים של בית המשפט בבואו לדון בהשעיית פירעון הלוואת בעלים ונבדוק האם במקום בו בית המשפט מוסמך להורות על הרמת מסך הוא גם מוסמך להורות על הדחיית חוב בעלים.