קשר בין תמיכה חברתית והתנהגות בקרב נגמלים מסמים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6399
מספר מקורות 56

תקציר העבודה

קשר בין תמיכה חברתית והתנהגות בקרב נגמלים מסמים תוכן עניינים
מבוא
התמכרות לחומרים פסיכו-אקטיביים
רקע –…
הגדרה ומיון .
מאפיינים אישיותיים –
מאפיינים רגשיים —
מאפיינים התנהגותיים חברתיים –
התערבות טיפולית: תמיכה חברתית קבוצת עזרה הדדית –
דיון ביבליוגרפיה תפישת התמיכה חברתית היא תהליך פסיכו-חברתי, פרי יחסי גומלין בין מאפיינים אישיותיים ובין מאפיינים סביבתיים.
המאפיינים האישיותיים של אוכלוסיית המכורים לסמים מתאימים לבעלי תפישה נמוכה של תמיכה (Schmitz et al.,
2 000) . המאפיינים הקוגניטיביים של המכורים לסמים באים לידי ביטוי בתפישתם, שהם חסרי יכולת להתמודד עם גורמי לחץ, אלא בדרך של התמודדות כימית.
קיימות הגדרות רבות להתמכרות לחומרים פסיכואקטיביים, המתייחסות להתמכרות מהיבטים שונים:
פיזיולוגיים, נפשיים, התנהגותיים חברתיים ותרבותיים. במחקר זה בחרנו להשתמש בהגדרה של האגודה האמריקנית לפסיכיאטרייה ה DSM-IV,(  Diagnostic & Statistical Manual of DSM-IV Mental Disorders ) .
משום שזוהי האבחנה המקובלת כיום בעולם להפרעות שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים  מחלק את ההפרעות, הקשורות לשימוש לרעה בחומרים, לשתי קבוצות אבחנתיות: א.         הפרעות DSM,שימוש בסמים, באלכוהול ועוד, הכוללות שתי תתי-קבוצות: שימוש לרעה בחומרים פסיכו-אקטיביים התמכרות ותלות בחומרים פסיכו-אקטיביים ב.         הפרעות הנגרמות כתוצאה משימוש בסם כמו הרעלות, פסיכוזות, מצבי רוח, דיכאונות ועוד. פרט יאובחן כמשתמש לרעה בסם, במידה והוא עונה על שני קריטריונים אבחוניים, בשנה שקדמה למועד האבחון: שימוש לא מסתגל בסמים, שגורם לפגיעה משמעותית בתפקוד, ותופעות, שנגרמו כתוצאה מהשימוש בסם, אשר אינן תואמות את הקריטריונים של תלות בסם. תלות בסם נקבעת על פי שבעה קריטריונים אבחוניים, שלושה מתוכם חייבים להופיע בשנה שקדמה לאבחון תמיכה חברתית מוגדרת כמידע המועבר לפרט על היותו מקובל, מוערך וחלק בלתי נפרד מרשת חברתית, הכוללת מחויבות הדדית. חילופי מידע מסוג זה במישור האישי יכולים להעניק לפרט תמיכה רגשית, ותחושת הערכה עצמית, וכן הם יכולים להוביל לאמון, לתחושת שייכות, ולספק את הצרכים הבסיסיים של הפרט, באמצעות סיוע חברתי רגשי (חיבה, הבנה וקבלה), באמצעות סיוע אינסטרומנטלי ובאמצעות מידע מהסביבה או מידע לגבי הסביבה המשותף לכל ההגדרות, שתמיכה חברתית מתייחסת לסך- הכל הקשרים החברתיים שיש לפרט, (Schaefer, Coyne & Lazarus, 1981) מהם הוא יכול לשאוב מידע, עזרה אינסטרומנטלית ותמיכה רגשית (Vernberg, 1985  Cobb, 1976 ; House, 1981 ; Thoits, 1982 ; & Wilcox ). תמיכה חברתית יכולה להשפיע בשלושה מישורים: במישור קוגניטיבי, במישור רגשי ובמישור מישור קוגניטיבי, תמיכה חברתית עשויה להפחית השפעות השליליות של התנהגות של אירועי חיים לוחצים, (Payne ,1980) ולהקל על תהליך ההתמודדות עמם (Caplan, 1974 ; Cassel, 1976; Hanson, 1994 ; Laudet, Magura, Vogel, & Knight, 2000; Spitzer, Bar-tal, & Golander, 1995).
נמצא, שמשאבים חיצוניים, כמו תמיכה חברתית, משפיעים על תהליכי .(; Thomas & (Ganster, 1995 וכן נמצא, (Lu & Chen, 1996) כי היכולת להתמודד עם תביעות החיים היה הגורם העיקרי, ששמר על פיכחותם של כ 70%- מבין אלכוהוליסטים שהחלימו.