אתיקה פילוסופיה - סיכום מעולה למבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3619

תקציר העבודה

אתיקה – סיכום למבחן שני מובנים למושג אתיקה:
1 .       כללי התנהגות, נורמות – מה מותר ומה אסור? מה נכון ולא נכון? איך עליי להתנהג? מה מוצדק ומה לא? מהו הטוב שיש לשאוף אליו ומה הרע שיש לסלוד ממנו? מה יש לעשות כדי שחיי יהיו מאושרים? גם ביחס לאחר.
2 .       אתיקה של מידות – מתייחס ליחיד האינדיווידואלי. השאלה היא מה עליי לעשות כדי שיהיה לי את האופי הנכון ובמידות הנכונות? לא מדובר במה צודק ומה נכון לעשות, אלא זה מתקשר לאדם ביחס לעצמו. האדם שיהיה לו את האופי הנכון הוא אותו אחד שידע איך להתנהג בהתאם לכל סיטואציה. דו"ח גולדסטון – ועדה באו"ם שמטרתה הייתה לחקור האם במבצע עופרת יצוקה היו הפרות של החוק הבינ"ל. (האם הייתה פגיעה באזרחים ושימוש בנשק אסור). הדו"ח היה לא הוגן מפני שחקר רק את צה"ל ולא את החמאס. מוסר במלחמה – פילוסוף בשם מיכאל וולצר דיבר על מלחמות צודקות ולא צודקות. אם זונחים את העמדה שבמלחמה הכל מותר ואת העמדה הקיצונית מנגד שהכל אסור, ניתן לבחון האם מלחמה היא מוצדקת או לא. מלחמה מוצדקת היא למטרת הגנה, ולמלחמה לא מוצדקת היא למטרת כיבוש. אם המלחמה מוצדקת יש לבחון את אופן ניהול המלחמה, על סמך שלושה קריטריונים:
¹ עיקרון הפרופורציונאליות: יש לפגוע פגיעה מידתית (לא להשמיד עם, שימוש בנשק כימי וכו'..) ² הבחנה בין לוחמים ללא לוחמים: בשטח פתוח קל להבחין בין לוחמים לאזרחים, אך בשטח בנוי קשה להבחין ביניהם. ³ דוקטרינת כפל התוצאות: אם אי אפשר להימנע מפגיעה באזרחים יש לצמצם אותה. אם לא התכוונו שתהיה פגיעה באזרחים זה לא נחשב לפשע מלחמה, ואם זה נעשה במזיד אז כן. אתיקה עיתונאית – פרשת יצחק לאור. דמות ציבורית המואשמת באונס ולכן זה עניין הציבור. תוכנית התחקירים המקור פגשה בשמו של לאור מבלי מתן הזדמנות להגן על עצמן. התוכנית לקחת על עצמה את תפקיד המשטרה וביהמ"ש. אתיקה רפואית – המתת חסד – העיסוק בזכות החולה למות בכבוד. מול הארכת החיים וקדושתם  עומדת הגישה של איכות החיים. יש קונפליקט בין קבלת רצון האדם החולה אל מול –