עבודת סמינר - הקשר בין צפייה בטלוויזיה ובין פחדים בגיל הרך . עבודה מצויינת . 32 עמודים הכוללים שער, תוכן, ביבליוגרפיה, נספחים, סקרים וראיונות עם אנשי מקצוע

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2010
מספר מילים 9932
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

הקשר בין צפייה בטלוויזיה ובין פחדים בגיל הרך עבודה סמינריונית מוגש במסגרת קורס טלוויזיה וילדים, תקשורת שכנועית אוקטובר 2010 תוכן עניינים
1.                   מבוא____________________________________________________________  ___1

2 .                   פחדי ילדים___________________________________________________________2
2 .1               חרדות ופחדים – סקירה כללית                                                                                           2
2 .2               הבדלים התפתחותיים בין ילדים וגורמי פחד                                                                         3
2 .3               התמודדות ההורים עם תגובות הפחד                                                                                   5

3 .                   פחדי טלוויזיה בגיל הרך__________________________________________________7
3 .1               בין מציאות לדמיון                                                                                                              7
3 .2               פיקוח על לוח השידורים לגיל הרך                                                                                       9
3 .3               תיווך הורים ופחדי טלוויזיה                                                                                              10
4 .                   שדה המחקר_________________________________________________________12
5.                   ממצאי המחקר_______________________________________________________13
5.1               זיכרון ילדות (ילדי שנות השמונים)                                                                                     13
5.2               ההורים והילדים של שנות האלפיים                                                                                  14

6 .                   ניתוח הממצאים ______________________________________________________17
7.                   סיכום ודיון__________________________________________________________19

8 .                   ביבליוגרפיה_________________________________________________________20 9.                   נספחים______________________________________________________________ 9.1   נספח א' – שאלון לבוגרים על פחדיהם מהילדות 9.2   נספח ב' – שאלון להורים 9.3   נספח ג' – ראיון עם ילדים בגילאי 3-6
9.4   נספח ג' – ראיון עם גננת בגן ילדים מבוא
"הילדים של היום הם לא הילדים של פעם". ביטוי זה נשמע מפיהם של הורים רבים כאשר הם משווים בין ילדותם ובין ילדות ילדיהם. בשלושים השנים האחרונות העולם עבר תהפוכות טכנולוגיות שונות אשר השפיעו במידה רבה על עולמם של ילדים. כניסתם של המחשב, האינטרנט וגאדג'טים מתוחכמים נוספים הפכו את ילדנו למודעים ומתוחכמים יותר. בנוסף, הטלוויזיה הפכה מאמצעי מותרות לחלק בלתי נפרד מבתים רבים ושיחקה תפקיד מרכזי בעיצוב ילדותו של דור שלם.    הטלוויזיה היא ללא ספק המדיום המרכזי בחייהם של ילדים בגיל הרך. בשנים האחרונות, ילדים חיים ונושמים טלוויזיה, מעריצים כוכבי טלוויזיה ומנסים לחקות את המציאות המדומה המוצגת להם מבעד למסך. ערוצי טלוויזיה המיועדים לגיל הרך הם חלק מתעשייה שלמה העוסקת בתכנים שכאלה. ההורים, כשומרי הסף של ילדיהם, לא תמיד טורחים להגביל את זמן הצפייה או לבקר את איכות התכנים, להיפך – הטלוויזיה, מבחינתם, היא בייבי-סיטר זמין שמעסיק ומבדר את ילדיהם ברוב שעות היממה. הם מעלימים עין מהסכנות שטמונות בהרגל שאותו הם עצמם הקנו לילדיהם, הרגל שהפך לחלק בלתי נפרד מחייהם וממנו יתקשו להיגמל בעתיד. כידוע, פחדים הם חלק בלתי נפרד מחוויית הילדות של כל אחד מאיתנו ויכולים להתעורר בשל סיבות רבות. ייתכן ואחת מהן היא כתוצאה מחשיפה לתכנים מפחידים בתוכניות טלוויזיה. למרות הדעה הרווחת, ילדים צעירים אינם צופים רק בתוכניות ילדים, אלא נחשפים לתוכניות טלוויזיה רבות אשר אינן מיועדות לגילם. המחקר מתמקד בילדים בגילאי 3-6 שכן נמצא כי עד גיל חמש ילד מתקשה לעשות את האבחנה המדויקת בין מציאות לדמיון ועל זאת אפרט בהמשך.
מטרתה של עבודה זו היא לבחון את הקשר בין צפייה בטלוויזיה לבין פחדים של ילדים בגיל הרך תוך השוואה בין שתי תקופות – שנות השמונים מול שנות האלפיים. בעבודתי אבצע ראיונות וסקרים עם אנשי מקצוע ועם הורים וילדים, על מנת לבחון את הסוגיה ולנסות להבין כיצד השתנו התכנים הטלוויזיוניים המיועדים לילדים בין התקופות, האם הם מעוררים תחושה של פחד וכיצד ניתן למזער את הפחדים. יש לציין כי קשה לקבוע בוודאות אם הטלוויזיה מעצימה פחדים קיימים או מעוררת פחדים חדשים בקרב ילדים ולכן, חלק מהנאמר במחקר הוא בגדר השערות והנחות. למרות היעדר הידע המלא, התוודעות לתופעה בהווה היא חשובה מאוד עבור אנשי מקצוע והורים לילדים צעירים לצורכי פיקוח על התכנים המשודרים אליהם הילדים נחשפים.