שיטות מחקר ב' - סיכום מצויין של כל התרגולים והמאמרים למבחן. מרצה: שרון רמר, מתרגל: יואב קניאס

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5142
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תרגול שיטות מחקר ב' תרגיל מס' 1
2 4.2.10 מאמר: מקרה בוחן של סיקור אונס בעיתונות הישראלית / הגר להב איך בתור חוקרי תקשורת ניתן לסייע בחקר כמו האונס ברמת השרון?
נבדוק איך המקרה הזה סוקר באמצעי התקשורת. זה חשוב לדעת איך הוא סוקר בעיתונות מפני שיש כל מיני דרכים להציג את הנושא. הרבה שנים הנושא היה טאבו בחברה ופתאום הנושא עולה.
חשוב לעשות מחקר כזה ולחקור את הייצוג בעיתון מפני שהייצוגים מלמדים אותנו על החברה. ע"פ המאמר רוב התוקפים הם גברים ורוב הנתקפות הן נשים. התקשורת משפיעה על  החברה ומבנה מציאות. החוקרת רצתה לבחון איך סיקרו את האונס ברמת השרון. המקרה הרעיש את המדינה. היא עושה ניתוח תוכן איכותני וכמותני. הבעיה בחקירת מקרה כזה היא שלא ניתן לקחת מדגם סיקורי, אלא רק ניתחה מקרה מסוים ויחיד. מכאן ניתן להוציא משמעויות לגבי אופי החברה. במחקר כמותני היינו חייבים לקחת מדגם גדול של מקרים, ופה יש לנו יכולת לקחת מקרה אחת ולסקור רק אותו. במחקר כמותני אני רוצים לגלות ידע ובמחקר איכותני אני רוצים להעשיר את הידע ובדרך מייצרים ידע. המטרה במחקר איכותני היא לחקור תופעות מורכבות בחברה שלא ניתן לכמת אותן במספרים. החוקרת יוצאת מתוך גישה של הבניית המציאות. במחקר כמותני תפקיד התיאוריה הוא לעשות הקדמה ומתן בסיס למחקר. במחקר איכותני יש תיאורית על. במחקר, תיאורית העל שהניעה את הכותבת היא התיאוריה הפמיניסטית. מסגור –  תבנית ניסוח שיש בה מימד הכרתי ומימד רגשי שמעניקים משמעות למציאות החברתית. המסגור מספק לנו תשובות לשאלות: מה הנושא שעל הפרק, כיצד לחשוב על הנושא שמועלה באותה ידיעה וכיצד לפעול כקהל ביחס לאותו נושא. ואם כן, החוקרת השוותה בין שלושת העיתונים הגדולים במדינה – ידיעות, מעריב והארץ ובדקה איך מסגרו את האירוע. היא קודם עשתה ניתוח תוכן כמותי: ספרה באמצעות דף קידוד …