יהלומי דמים

תקציר העבודה

תוכן עניינים
                                                                                                      עמודים פרק א- מבוא                                                                             1-2
פרק ב- רקע תיאורטי                                                                       3-8                         פרק ג- ריסון חיצוני                                                                              9-12
פרק ד- ריסון עצמי                                                                          13-18
פרק ו – תשובה לשאלת המחקר                                                                19-24              פרק ז- סיכום                                                                                    
5 פרק ח  – ביבליוגרפיה                                                                   26-27
נספחים פרק א' : מבוא    נושא העבודה הינו סוגיית המסחר ביהלומים שעם הזמן דבק בהם השם  "יהלומי דמים" .
לנושא זה  קשר הדוק עם  הקורס "מוסר ועסקים" משום הנפח העצום  במסחר העולמי יחד עם הבעיתיות בקשר בין המסחר ביהלומים לארגוני הטרור בכלל ולניצול הכורים בפרט העבודה תדון בשאלת המחקר : מהן הבעיות המוסריות הגלומות במושג "יהלומי דמים" מהשפעת הטרור (רצח עם) עד לניצול הכורים. העבודה תביא לידי ביטוי את ההשפעה של הלחץ הציבורי על מסחר היהלומים העולמי .
נוכל  לראות שעקב המודעות והלחץ הציבורי ניתן להפחית את עוצמתם של ארגוני הטרור ואת רמת הניצול של אוכלוסיות חלשות אשר מנוצלות בעבודות כרייה.
ארגוני הטרור מונעים  באמצעות כספים שהמקור שלהם הינו סחר ביהלומי דמים .
בנוסף  נראה שלנו כציבור ,  לכל אחד מאיתנו כפרט ולכולנו ביחד ככלל , יש  את הכוח והעוצמה להשפיע ולשנות .
העבודה עוסקת ביהלומי דמים,  יחד עם זאת  ניתן לייחס אותה  לכל פעילות שהינה אלימה ,  לא חוקית ובעייתית מבחינה מוסרית.
פעילות שיוצרת תוצר שנוגד את עיקרון חופש האדם וחרותו.  תחילה , נסקור רקע תאורטי ונלמד מהו היהלום ומה עומד מאחורי הביטוי "יהלומי דמים" ,  לאחר שנבין את המושג  "יהלומי הדמים"  נעבור לפרק הבא  בו נראה את התגובות בעולם לאור המסחר הנטול במחלוקת המתחיל בלחץ הציבורי שניסה לקרוא לחרם על ענף היהלומים .
עקב לחץ ציבורי רב זה נעבור לפרק הבא הדן בריסון החיצוני , כלומר איך השפיעו יהלומי הדמים על החקיקה בתחום במדינות שונות בעולם  וזאת עקב התגובות הנוקשות בעולם.
לאחר מכן נעבור להצגה עובדתית שתביא עדויות להשלכות שיש  ליהלומי הדמים , נתמקד בשלושה תחומים : ניצול עובדים, מימון נשק לארגוני טרור והלבנת כספים.
מטרת העבודה הינה לפתוח בפנינו ערוץ מחשבתי לגבי מקורות  יהלומים מפוקפקים בעולם ,  להבין שמאחורי הדבר הצח והטהור שניצב בחנויות היוקרתיות  ישנו סיפור עצוב של ניצול, רצח וטרור ובמקביל להראות לנו שהעולם לא עומד מנגד ושותק , ועושה מאמצים רבים בכדי למגר את התופעה ולהרחיק  את המדינות שעדיין עוסקות במסחר עם מדינות אלו , באמצעות סנקציות  שונות ולא מוכנות לסחור עימן על  פי החוק.
יהלומי המחלוקת הינה דוגמא מופתית לשילוב של מוסר עם עסקים שהתפתח עם השנים ואיך הלחץ הציבורי והתערבות הממשל משפיע עליו.