סמינריון בתקשורת ההבדלים בדפוסי הסיקור של עמותות בין עיתון הארץ לעיתון ידיעות אחרונות!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 25703
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                             3-4
1 .
סקירת ספרות                                                                                                           5
1 .1  מאפייני המגזר השלישי בישראל  ובעולם                                                                  5-7
1 .1.1 המעורבות של ארגוני המגזר השלישי בהספקת שירותים חברתיים שונים                  7-9
1 .1.2 מעורבות הממשל בהתפתחות מגזר המלכ"רים בישראל                                            10
1 .2
סיקור בתקשורת הישראלית                                                                                                 11
1 .2.1
תיאוריית ההבניה החברתית של המציאות                                                           11-12 
1 .2.2
עיתונות פופוליסטית לעומת עיתונות איכותית                                                          11-13   
2 .
מתודולוגיה ושיטת המחקר                                                                                                                14-משפטים
2 .1 שיטות המחקר                                                                                                                     14
2 .2.1 ניתוח תוכן איכותני                                                                                                    14
2 .2.1.1 אוכלוסיית המחקר                                                                                                    14
2 .2.1.2 תקופת המחקר                                                                                                      משפטים
3 . ממצאים ודיון                                                                                                                משפטים
3 .1 סיקור פלילים ושחיתויות בעמותות                                                                            משפטים-18  
3 .2 סיקור פעילות חברתית בעמותות                                                                              משפטים-21
3 .3 סיקור עמותות בהקשר פוליטי                                                                                 21-23
4 . סיכום ומסקנות                                                                                                                                        23-
5 5. ביבליוגרפיה                                                                                                                                              26-27
6 . נספחים- כתבות                                                                                                      28-77
מבוא
אחת התמורות המאפיינות את העשורים האחרונים במדינות רווחה (על אף השינויים שחלו במדינות רווחה החל משנות ה-80) היא רכישת הממשלה שירותי אנוש מאת קבלני משנה במסגרת מגמת ההפרטה. ארה"ב, למשל מובילה בתחום רכישת שירותים חברתיים הן ללא מטרת רווח והן למטרות רווח. מגמה זו ניתן גם לראות באירופה. ההסדרים לרכישת שירותי אנוש שלא למטרות רווח וכן למטרות רווח גדל בארה"ב מאמצע שנות ה-70  והמגמה הואצה בתקופת ממשלו של ריגן ששם דגש על הפרטה ועל העברת סמכויות. גם באירופה (החל משנות ה-80) הורחב השימוש של המגזר העסקי והמגזר השלישי . באיטליה למשל המגזר הציבורי מחזיק ב-19%  לעומת מגזר המלכ"רים המחזיק ב-81% מנתח השוק. באנגליה המצב שונה שכן המדינה מחזיקה ב-41% מנתח השוק ומגזר המלכ"רים ב-46% . בגרמניה למלכ"רים אין מעמד מועדף  כאשר המגמה היא הגשה תחרותית  לכל ספק למטרות רווח או שלא למטרות רווח.
ולבסוף בצרפת מגזר המלכ"רים ממומן כמעט במלאו על ידי הממשלה וכי מרבית השירותים ניתנים  על ידי הממשלה (הזנפלד,
2 005) .
בישראל המגזר השלישי, הכולל את העמותות השונות, הינו מן הגדולים בעולם (גדרון, 1997). לאור הגידול הרווח במגזר השלישי בישראל, מחקר זה יבחן את עמותות המגזר השלישי ודימויו התקשורתי. יש לציין כי, כיום מספרם של העמותות בישראל עומד על לא פחות מארבעים אלף.
אם כן, במרכז הנושא של עבודתנו תעמוד השאלה מהם ההבדלים בדפוסי הסיקור של עמותות בין עיתון הארץ לעיתון ידיעות אחרונות ?  שאלה זו נובעת מהרצון שלנו לבחון את הזיקה של סוג העיתון לסיקור של העמותות: מחקרים רבים מוכיחים כי קיימים הבדלים בין העיתונות האיכותנית לבי העיתונות הפופולארית בכל הקשור לסיקור מדיני, או פוליטי (רועה, 1994). אך ראוי לציין כי למיטב ידעתנו, נכון להיום המחקר בישראל עוד נמצא בתחילת דרכו בכל מה שקשור לבחינת והשוואה בין סוגי העיתונים בהקשר של סיקור העמותות.
עבודת המחקר הנוכחית, כאמור, יוצאת מתוך נקודת הנחה כי קיימת ההבחנה בין עיתון איכותי לעיתון פופולארי המספק גם סיקורים שונים (שניצר, 2001; שמואל,
2 006 ; 2002, Zelizer & Park).
מכאן שהשערת המחקר תטען כי יימצאו הבדלים בסיקור העמותות בין הארץ לידיעות.
ההבדלים ינבעו מהעובדה כי כל עיתון פונה לקהל יעד שונה, לכל עיתון אג'נדה שונה, וכי  עורך העיתון והכתבים השונים מנתבים את עמדות העיתון ואופן סיקור הכתבות (שניצר, 2001; רועה,
1 994; שמואל, 2006 ; 2002, Zelizer & Park).
שאלת המחקר תיבדק בקרב 44 כתובת ומתוכן, 22 כתבות מידיעות אחרונות ו-22 מעיתון הארץ.  בשלב הראשון של העבודה נסקור באופן כללי את המגזר השלישי בישראל ובעולם,  לאחר מכן הסקירה תתמקד בסיקור תקשורתי בקרב העיתונים שונים. בהמשך נפרט  את תיאוריית הבניית המציאות, אשר לפיה, פועלת התקשורת בישראל ובכלל זה במסגרת סיקור פעילות העמותות בישראל. לסיום נציג את מכלול הממצאים, את הדיון ונסכם את פני הדברים.