שינויים בעיתון המודפס סביב אירוע יחיד: השוואה בין סיקור שתי מערכות בחירות אמריקאיות בשני צירים

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה – מגמת תקשורת שינויים בעיתון המודפס סביב אירוע יחיד,  1992 ו 2008: השוואה בין סיקור שתי מערכות בחירות אמריקאיות בשני צירים:
ציר מרכזי- אורך (השוואה על ציר זמן בין 1992 ל 2008) וציר משני- רוחב (עיתון פופולארי מול עיתון איכות) עבודה סמינריונית בקורס 'תקשורת ויחסים בינלאומיים בעידן המידע' תוכן העניינים
מבוא – 1
רקע תיאורטי  -. שינויים בתכני העיתון –. 2
תכנים בעיתונות – 4
השערות המחקר … 7
שיטת העבודה -. 7
תוצאות .. 9
ניתוח ודיון — 14
בדיקת ההשערות . 20 הסברים 21
סיכום ומסקנות  23
הערות סיום -… 24
ביבליוגרפיה -… 26
מבוא
העיתון המודפס הוא אחד מאמצעי המדיה הנפוצים  והותיקים בנוף המדיה המודרני. מאז העיתון  של Timotheus Ritzsch משנת
1 650 , ה'חדשות נכנסות' – Einkommende Zeitung, שהיה לדברי סמית' (Smith, 1979) העיתון היומי המודפס הראשון, חלו שינויים רבים בעיתונים- בויזואליות שלהם, בתפקידם החברתי ובתכניהם. שינויים אלו היוו חלק יסודי משינויי מפתח שעברו על החברה האנושית במקביל להתפתחות העיתונים- מעליית מדינת הלאום והופעת הייצור והצריכה ההמוניים, דרך התפתחות תשתיות תקשורת ענקיות, וכלה בכניסת החיים העירוניים המודרניים.
למרות זאת, בין שינויים אלו בפורמט, בתוכן ובתהליכי הפקת העיתון, מאפיין אחד נשאר יציב באופן מפליא: המידע סופק דרך דיו על גבי נייר. (Boczkowski, 2002). אמנם עיתונים לאורך השנים אתגרו את הדומיננטיות הזו של דיו-על-נייר בניסיונות למצוא אלטרנטיבות אלקטרוניות חדשניות כגון עיתון מבוסס-טלפון , גרסת פקסימיליה של העיתון או עיתוני וידאו-טקס אך לשווא. מאמצים אלו נשארו בגדר ניסויים בלבד, עד לכניסת הרשת העולמית, האינטרנט, באמצע שנות התשעים, למגוון כלי התקשורת הקיימים.
בפעם הראשונה הוצבה אלטרנטיבה שאינה דפוס, ושאינה נחלתם של מספר משתמשים אמיצים,אלא כלי תקשורת המוני,בעל תפוצה ,פיתוח ושימוש רחבים.
הירידה בקריאה,תפוצה ומכירה של עיתונים (בעיקר בקרב הדור הצעיר) בשלושים וחמש השנים האחרונות (מגוון סיבות הוביל לכך) במקביל להתפתחות האקספוננציאלית של האינטרנט (נגרופונטי,
1 996: 11) וקצב החדירה הפנומנאלי שלו ( וגם ההשפעה האדירה שלו על התקשורת והחברה) ובנוסף, האלטרנטיבה שמציע האינטרנט ,כפי שהוזכר לעיל, למדיום הדפוס, לא רק מאיימים על העיתון המודפס (ועל כלי תקשורת אחרים) אלא מאלצים אותו להסתגל לעולם החדש. האיום הוא לא רק על המדיום המודפס, אלא תפקודו של האינטרנט כספק חדשות בעל יתרונות שלא נראו עדיין עד כה מאיים על כל כלי התקשורת החדשותיים ובמיוחד על העיתון. אכן, האינטרנט כיום אינו מה שנועם חומסקי כינה ב 1996 "ארגון השייך לאליטות" . עבודת סמינר זו מתבססת ברעיונה המרכזי על עבודת התזה שלי, הנושאת את השם "שינויים בעיתונות המודפסת בישראל בעידן האינטרנט, 1993-2010" . קוצר היריעה של עבודת סמינר (20 -30 עמודים) מכתיב בדרך כלל את היקף העבודה – ולכן התרכזתי באירוע אחד מרכזי, וכיצד הוא מסוקר בשתי שנים שונות המייצגות את התקופה שלפני הופעת האינטרנט והתקופה שבה הרשת היא אמצעי תקשורת פופולארי (ביותר) מבחינות רבות. הזמנים שנבחרו תואמים את עבודת התזה-
1 992, כשנה לפני פרוץ האינטרנט לחיינו (ועדיין רחוק במספר שנים מלהיות אמצעי תקשורת המונים) ו 2008- בה האינטרנט מבוסס, נפוץ ונעשה בו שימוש גבוה. האירוע שבחרתי לבדוק- בחירות אמריקאיות. רציתי לבדוק כיצד העיתון מציג אירוע דומה בשתי תקופות שונות, ובחרתי במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב מכמה סיבות- א. הצורך באירוע חוזר- בעל קווי דמיון (וגם שוני) בין אירוע אחד למשנהו. ב. הצורך באירוע מרכזי שמסוקר באופן משמעותי (מספיק 'בשר' לעבודת סמינר). ג. אירוע שיתאים לנושא הקורס- תקשורת ויחב"ל. בחירות בישראל, למשל, נפסלו מהסיבה הזו.
מערכת הבחירות נבדקה ב 92' וב 08',כאמור, בעיתון פופולארי- "ידיעות אחרונות" ובעיתון אליטיסטי- "הארץ",כדי להעניק נדבך או ציר נוסף לעבודה, (הציר הרוחבי) של השוואה בין שני סוגי עיתונים. הרעיון המרכזי בעבודה הוא להראות את השינויים בחלו בעיתון המודפס בציר הזמן. הציר הרוחבי של השוואה בין שני עיתונים הינו משני. בהיקף של עבודת סמינר, תרומתה הייחודית של עבודה זו הוא השילוב בין גורמים שונים: בדיקת השינויים שחלו בעיתונות המודפסת סביב אירוע יחיד (שמתפצל לשניים- הבחירות בארה"ב  92' ו 08')  בשני עיתונים מישראל- איכותי ופופולארי.
חלקה הראשון של העבודה יכלול רקע תיאורטי רלוונטי הנוגע לשינויים ותכנים בעיתונות המודפסת.
אחריו פירוט על שיטת העבודה (המלווה גם בהערות סיום בתחתית העבודה), הצגת הנתונים בטבלאות מסודרות, ניתוח הנתונים ודיון בהם, הסברים ולבסוף סיכום ומסקנות.